Saturday 7 September 2013

Panduan Menanam Halia









PANDUAN MENANAM HALIA





PENGENALAN

Halia (Zingiber officinale Rsc.) adalah tanaman yang diusahakan secara kecil-kecilan untuk memenuhi keperluan pasaran tempatan.  Rizom halia banyak digunakan sebagai rempah perasa dalam makanan dan ubat.Tumbuhan ini berasal dari Asia Selatan (India). Halia merupakan tumbuhan herba yang tumbuh sepanjang tahun. Hidup liar di ladang-ladang tanah lembab serta memperolehi banyak sinar matahari.

Halia ditanam samada sebagai tanaman tunggal atau selingan di tanah-tanah mineral dan gambut.  Penanaman halia di tanah gambut mempunyai potensi sebagai tanaman kontan dan tanaman selingan.  Halia biasanya ditanam di ladang-ladang nenas, kelapa sawit, getah dan buah-buahan.



JENIS-JENIS HALIA


Halia (Zingiber offcinale Rsc


Jenis-jenis utama yang ditanam di negara ini ialah Halia Bentong, Halia Taiwan dan Halia Indonesia.

·         Jenis Bentong
Mempunyai rizom yang besar dan berisi bendalir (belendir dan berair).  Warna keputih-putihan.

·         Jenis Taiwan
Mempunyai jari-jari rizom yang besar penuh berisi, berlendir dan sederhana pedas.

·         Jenis Indonesia
Mempunyai rizom yang panjang dan berwarna kuning muda.

Halia Bara













PENANAMAN

Tanah dan Iklim:
Halia sesuai ditanam di pelbagai jenis tanah (termasuk tanah gembur) yang mempunyai saliran baik serta gembur dan peroi, dan tidak menyekat tumbesaran rizom.  Kajian menunjukkan halia hidup subur pada pH 5.5 hingga 6.5.  Walau bagaimanapun ianya boleh juga ditanam di tanah gambut yang pH nya 3.8. Halia memerlukan taburan hujan sebanyak 200 hingga 260 cm setahun dan ia juga perlu sedikit naungan.



PERSEDIAAN BAHAN TANAMAN

Halia ditanam daripada keratan rizom tua yang berumur lebih pada sembilan bulan.  Rizom yang berpenyakit eloklah dimusnahkan untuk mengelakkan merebaknya penyakit bakteria dan kulat halia.

Rizom-rizom disimpan di tempat teduh dan berangin selama dua hingga tiga minggu untuk percambahan tunas-tunas.  Kemudian rizom dikerat 5 cm panjang dan mempunyai sekurang-kurangnya dua mata tunas.

Anggaran 25-33 keratan boleh didapati daripada 1 kg rizom.  Keperluan bahan tanaman dianggarkan 1,500-2,000 kg rizom segar sehektar.  Rizom-rizom direndam selama lima minit dalam larutan Bordeaux (4:5:50).  Selepas itu keringkan semalaman sebelum menanam.  Tujuan merendam dalam larutan tersebut ialah untuk mengurangkan berlakunya penyakit layu.



PENYEDIAAN TANAH
Tenggala dan gembur tanah sebelum menanam.  Buatkan batas 30 cm tinggi 61 cm antara batas.


MENANAM DI LADANG

Sebaik-baiknya halia ditanam dalam bulan Februari dan Mac iaitu musim permulaan hujan.  Ini membantu percambahan rizom-rozom.  Musim kemarau berikutnya pula mengurangkan berlakunya penyakit layu.

Petani-petani biasanya mengamalkan jarak tanaman 25-30 cm empat persegi di Bukit Tinggi; dan 20 cm x 30 cm dua baris di Tanjung Sepat.  Walau bagaimanapun jarak tanaman yang disyorkan ialah 60 cm dalam barisan.  Jarak sebegini menggalakkan pembesaran rizom yang lebih subur dan memberi sejumlah 53,796 pokok sehektar.

Atur keratan-keratan rizom di atas batas.  Gali lubang sedalam 15 cm dan letakkan rizom dengan 'mata' menghala ke atas.  Kambus dan kejapkan tanah.  Beri naungan kepada pucuk-pucuk baru yang muncul dalam masa 2-4 minggu selepas menanam.



Pembajaan bagi jarak tanaman halia 0.25 m x 0.5 m

Kepadatan tanaman sehektar (pokok)

Keperluan benih sehektar

Masa membaja

Jenis baja

Kadar baja sehektar

Umur mula berhasil (bulan)

Tempoh pengeluaran hasil

Anggaran hasil sehektar


51,200


1,500 kg umbisi


PENJAGAAN

·         Pembajaan
Disyorkan mengikut keadaan tanah.

Tanah gambut - gunakan baja campuran yang mengandungi 73 kg N, 44 kg P2Os dan 236 kg K20 sehektar.  Tanah bukan organan disyor menggunakan baja campuran yang mengandungi 56 kg N, 67 kg P2Os  dan 112 kg K20 sehektar.

·         Merumput
Sekurang-kurangnya 1-3 pusingan merumput dibuat semasa membaiki batas-batas.

MEMUNGUT HASIL
Halia dituai sebagai halia muda yang berumur 41/2 - 5 bulan dan halia tua berumur 9 bulan selepas menanam.  Kelewatan memungut hasilnya akan meninggikan kandungan sabut.


PENYAKIT, PENYEBAB SERTA KAWALANNYA

·         Layu baketeria (Ralstonia soslanacearum)
Daun kering perang keemasan, layu dan kering.  Batang dan rhizom menjadi lembik dan busuk.  Guna benih dari pokok yang bebas penyakit.  Musnah pokok yang berpenyakit dan elak menanam halia di kawasan yang sama.  Dapatkan saliran ladang yang baik.

·         Reput akar (Phytophthora spp.)
Bahagian yang diserang berair dengan cepat dan reput.  Gilirkan tanaman

·         Ulat pengorek (Udasspes folus)
Sembur racun Pemethrin atau Methamidophos.

·         Bintik Daun (Phyllosticta zaingibera)
Sembur racun kulat Benomyl.

PENGUTIPAN HASIL

Hasil boleh dipungut sebagai halia muda semasa berumur 4-5 bulan dan halia tua semasa berumur 8-9 bulan (batang daun mula menjadi kuning).  Halia yang dipungut sekiranya terdedah lama kepada cahaya matahari, akan kehilangan air dan mutunya merosot.  Hasil tua adalah diantara 12-18 tan/hektar dan halia muda ialah 9 tan/hektar.  Hasil purata halia tua ialah 15 tan/hektar.


RANTAIAN LAMAN HALIA

Sila klik pada tajuk-tajuk di bawah ini:-



KEGUNAAN

Masakan dan makanan

Halia digunakan sebagai rempah perasa dalam masakan dalam bentuk halia segar, halia kering dan halia bergula. Halia juga boleh diproses sebagai serbuk halia, halia jeruk dan bahan perasa untuk pelbagai makanan seperti sos dan bakeri.

Perubatan

Biasanya dalam perubatan halia diambil dalam bentuk minuman halia, halia kering, air rebusan halia atau pati halia. Halia dikatakan dapat membantu menghadamkan makanan, menguatkan tenaga batin, menambahkan air mani dan membuang angin yang terdapat di dalam usus kecil dan usus besar. Ubat-ubatan dari halia juga dikatakan boleh mengawal beberapa penyakit seperti deman, batuk, migrin, sakit gigi, sakit tulang, sengugut dan sesak dada. Halia juga bersifat karminatif, stimulant dan pembunuh kuman jika diambil sebagai ubat. Penyelidikan yang dibuat oleh penyelidik Universiti Michigan yang diterbitkan di American Association of Cancer Research menunjukkan bahawa halia mampu membunuh sel barah.

Kegunaan lain

Halia boleh diproses untuk pengeluaran minyak dan hasil ekstrak. Bahan aktif dalam ekstrak halia ialah gingerols dan oleoresin. Minyak halia boleh dijadikan bahan perisa minuman buah-buahan, konfeksionari, kosmetik dan ubatan.

Khasiat dan Kegunaan

Halia digunakan sebagai rempah perasa dan ubatan. Tanaman ini tergolong dalam kategori ubat-­ubatan tradisional Melayu yang dikatakan dapat membantu menghadamkan makanan, menguatkan tenaga batin, menambahkan air mani dan membuang angin yang terdapat di dalam usus kecil dan usus besar. Ubat-ubatan dari halia juga dikatakan boleh mengawal beberapa penyakit seperti deman, batuk, migrin, sakit gigi, sakit tulang, sengugut dan sesak dada. Halia juga bersifat karminatif, stimulant dan pembunuh kuman jika diambil sebagai ubat. Halia boleh diproses untuk pengeluaran minyak dan hasil ekstrak. Bahan aktif dalam ekstrak halia ialah gingerols dan oleoresin. Minyak halia boleh dijadikan bahan perisa minuman buah-buahan, konfeksionari, kosmetik dan ubatan. Biasanya dalam perubatan halia diambil dalam bentuk minuman halia, halia kering, air rebusan halia atau pati halia manakala dalam masakan pula dalam bentuk halia segar, halia kering dan halia bergula. Halia juga boleh diproses sebagai serbuk halia, halia jeruk dan bahan perasa untuk pelbagai makanan seperti sos dan bakeri.

Thursday 5 September 2013

MODUL SEJARAH DAN APRESIASI SENI - Pengenalan Seni Alam Melayu


PENGENALAN SENI ALAM MELAYU

1.1 Sinopsis

Pengenalan Seni Alam Melayu menerangkan tentang seni tampak masyarakat di Alam Melayu khususnya di Malaysia. Seni tampak yang dimulai dengan lukisan-lukisan gua di Semenanjung Malaysia dan Sarawak. Seterusnya tentang artifak-artifak peninggalan zaman prasejarah. Seni kaum peribumi seperti kaum Jah Hut, Mah meri dan tenunan pua kumbu oleh kaum Iban juga dibincang untuk lebih mengenali seni Alam Melayu. Simbol-simbol  yang digunakan pada karya seni mereka dan maknanya dikaji untuk mentafsirkan mesej yang ingin disampaikan

Pengenalan Seni Alam Melayu
Lukisan Gua
Artifak

Seni Pribumi
Kaum Jah-hut
Kaum Mah meri
Pua Kumbu

Pengenalan

Seni di Alam Melayu telah lama wujud. Kewujudannya dibuktikan dengan penemuan-penemuan pelbagai artifak sejarah khususnya artifak seni  di beberapa tapak arkeologi di seluruh negara. Artifak-artifak sejarah meliputi hasil seni seperti artifak peninggalan  Zaman Logam. 

Selain artifak-artifak, lukisan-lukisan di gua juga merupakan manisfestasi manusia terhadap kehidupan mereka dan membuktikan bahawa manusia di zaman dahulu telah mempunyai cara untuk mengekspresi perasaan mereka seperti lukisan-lukisan gua yang terdapat di Bukit Tambun, Perak, Gua Balambangan, Sabah dan Gua Niah, Sarawak.

Lakaran pada dinding-dinding gua menunjukkan hubungkait yang sangat rapat antara kehidupan dan alam sekitar. Lakaran-lakaran yang dihasilkan kelihatan tidak bertindih di antara satu sama lain. Penceritaan tentang sesuatu peristiwa itu sangat  signifikan dan istimewa seolah-olah dirancang. 

Pada asalnya seni tampak di Alam Melayu lahir kerana keinginan manusia untuk menghasilkan peralatan bagi memudahkan urusan atau kehidupan seharian mereka. Penghasilan peralatan seperti peralatan memburu dan pertanian telah membuktikannya. Penghasilan patung-patung dikalangan kaum pribumi bukan untuk tujuan beribadat atau untuk disembah. Kaum-kaum pribumi yang masih kuat pegangan animisnya menganggap ukiran-ukiran ini sebagai satu cara untuk berhubung dengan dunia roh yang mereka percayai wujud di dalam alam semulajadi.

Manusia zaman dahulu juga ingin mengekpresikan hubungan antara alam dan kehidupan mereka. Semangat alam diadun dengan kepercayaan dan disebatikan dalam kehidupan. Kepercayaan mereka terhadap alam telah melahirkan beberapa pantang larang dalam transformasi bentuk alam ke bentuk tampak. Motif-motif pada pua kumbu misalnya, tidak akan dihasilkan sewenang-wenang oleh penenunnya. Pelbagai pantang larang masih dipegang untuk menghindarkan penenun daripada ditimpa pelbagai musibah.

1.5 Lukisan Gua
Lukisan awal telah ditemui di dinding-dinding gua yang dihasilkan oleh manusia purba. Lukisan tersebut berkisar tentang aktiviti kehidupan seharian seperti perburuan dan pengembaraan. Di Malaysia, lukisan gua telah dijumpai di Gua Tambun di Perak, Gua Niah di Sarawak dan Gua Balambangan di Sabah. Kebanyakan karya lukisan di dinding gua menggunakan gaya yang sama, iaitu imej binatang digambarkan dengan pelbagai kualiti garisan ringkas dengan komposisi yang hampir sama, iaitu memanjang dan berkumpulan serta menggambarkan pelbagai binatang yang mungkin menjadi hasil buruan untuk makanan mereka pada zaman dulu.

Menurut M. Matthews, seorang penulis yang menulis di dalam terbitan isu ‘Malaya Dalam Sejarah – Majalah Persatuan Sejarah Malaya’ pada bulan November 1959 berkata, “Lukisan di Gua Tambun menggunakan satu warna – tidak jelas. Dalam sesetengah kumpulan, warnanya unggu pekat dan dalam kumpulan lain, warnanya merah pudar. Banyak lukisan ini memaparkan individu-individu lelaki yang dilukis kasar. Ada di antara haiwan yang dilukis ini mudah untuk dikenalpasti tetapi ada juga yang kurang jelas dan imaginasi diperlukan untuk membayangkan apa sebenarnya yang cuba digambarkan oleh pelukis tersebut.” 
Tetapi kebanyakan lukisan di sini agak jelas di lihat dan memaparkan haiwan seperti dugong, tapir, dan rusa. Rusa yang dilukis di sini amat menarik kerana kesemuanya kelihatan seperti rusa betina yang sedang bunting dan salah satu darinya juga mempunyai bayangan anak rusa di dalam perutnya! Pada suatu masa dahulu, lukisan yang membentuk galeri gambar ini terpampang sepanjang lebih dari seratus kaki, tetapi masa dan cuaca telah menghapuskan sebahagian besar lukisan ini. 

Sesetengah kajian mengatakan bahawa hematit (bahan yang menghasilkan warna merah) telah digunakan untuk menghasilkan lukisan-lukisan gua di Gua Tambun. Kebanyakkan pengkaji percaya bahawa ia telah dilukis oleh masyarakat Zaman Noelitik.

Selain itu, terdapat juga lukisan lain di gua tersebut yang dipercayai dilukis oleh masyarakat awal orang asli seperti yang terdapat di Lenggong, Sungai Siput, Perak, di Hulu Kelantan, di Pahang dan juga di Kedah. Lukisan-lukisan tersebut boleh dikelompokkan ke dalam beberapa bentuk iaitu bentuk manusia, haiwan, geometrik, sampan, unsur alam dan juga bentuk abstrak. Ia dihasilkan dengan menggunakan arang.

Pada bahagian lain di Gua Kain Hitam, yang terletak berdekatan dengan Gua Niah, lukisan dinding sepanjang 200 kaki  telah dijumpai. Garisan-garisan pada lukisan tersebut adalah tebal dan menggambarkan sebuah bot panjang dan susunan manusia yang menari. Turut dijumpai di Gua Kain Hitam tersebut adalah bot-bot lama, tembikar China dan manik kaca. Lukisan-lukisan ini dilukis menggunakan tanah atau batu merah yang berada tidak jauh dari gua tersebut.

Manakala lukisan di dinding Gua Balambangan, Sabah menggambarkan cantuman bentuk laktis ( oval berjalur) dengan garisan memanjang.  Bentuk-bentuk sebegitu mungkin satu bentuk abstrak yang menggambarkan satu fenomena di ketika itu. Di Gua Tasob Madai pula terdapat lukisan gua yang mewakili lukisan gua Zaman Neolitik. Lukisan ini menggunakan arang dengan gambaran motifmanusia, unsur alam, haiwan, sampan dan abstrak. Motif-motif ini menjadi bukti tentang aktiviti manusia di ketika dahulu.

Artifak

Artifak bermaksud barang-barang buatan manusia  (terutama alat perkakas dan senjata) yang merupakan peninggalan sesuatu zaman. Tempoh prasejarah negara Malaysia bermula daripada kesan-kesan terawal penempatan manusia yang diketahui iaitu di sekitar 40 ribu tahun dahulu dan berlanjutan sehingga terbentuknya Kesultanan Melaka di sekitar tahun 1400.

Faktor cuaca banyak memberi kesan pada artifak-artifak prasejarah termasuk  barangan tembikar tanah dan perkakas-perkakas yang diperbuat daripada batu dan besi. Kebanyakan artifak, termasuk kawasan perkuburan, telah ditemui di ruang yang terlindung di dalam gua-gua. Satu-satunya peninggalan binaan yang masih boleh dilihat adalah batu-batu asas bangunan yang dibina semasa era kerajaan purba di Kedah dan di Santubong, Sarawak di sekitar abad ke-5 sehingga abad ke-13.

Cara hidup berburu dan mengumpul makanan telah berubah dengan begitu dramatik sekali di sekitar 5,000 tahun dahulu berikutan dengan penemuan kaedah bagi menghasilkan perkakas batu yang digilap dan barangan tembikar tanah. Bukti-bukti penghidupan dari zaman Neolitik boleh ditemui di kawasannya sendiri, atau di kawasan-kawasan Mesolitik, termasuklah di Gua Niah di Sarawak, Gua Cha di Kelantan dan Gua Kechil di Pahang.

Kawasan-kawasan dari Zaman Logam di Semenanjung juga tertumpu di bahagian utara, melainkan penemuan sebuah loceng yang diperbuat dari gangsa di Muar, Johor. Penemuan-penemuan di bahagian pantai timur pula tertumpu di kawasan-kawasan yang mempunyai sumber emas, manakala di pantai barat pula adalah berdekatan kawasan sumber bijih timah. Kehidupan di Zaman Logam juga dapat dilihat melalui pelbagai barangan yang diperbuat daripada besi seperti sebuah alat berbentuk batang yang panjang yang dikenali dalam kalangan orang Melayu sebagai tulang mawas dan hanya ditemui di Semenanjung Malaysia.

Seni Pribumi
Di kalangan masyarakat Asli tempatan seperti kaum Mah Meri di Pulau Carey dan Jah Hut di Pahang, topeng adalah tunggak budaya mereka. Pelbagai jenis topeng yang terdapat dalam masyarakat Asli serta diberi nama tertentu seperti Roh, Poyang, Moyang, Bes, dan Hantu. Kaum asli ini membuat topeng untuk tujuan penyembahan dan perubatan. Topeng-topeng ini pada mulanya diukir oleh bomoh atau batin.



Kaum Jah-hut
Suku kaum Jah-hut adalah suku bangsa Senoi yang mendiami negeri Pahang. Kaum ini terkenal dengan hasil anyaman dari mengkuang dan pandan, bertam, buluh dan rotan.  Selain hasil anyaman, kaum Jah-hut juga sememangnya sinonim dengan pengukiran kayu terutama penghasilan arca dan merupakan lanjutan untuk kepercayaan keagamaan mereka. 

Pengukiran kayu merupakan salah satu sumber pendapatan kaum Jah-hut. Segala ciptaan dari ukiran kayu adalah berasaskan kepada imaginasi dan mimpi yang menggambarkan kuasa baik atau jahat yang ada perkaitan dengan sistem kepercayaan dan kehidupan mereka. Setiap ukiran mempunyai pelbagai maksud dari segi kepercayaan, mistik, keagamaan, lagenda serta gambaran kehidupan mereka.

Kaum Mah meri

Mah Meri merupakan salah satu daripada 18 suku kaum Orang Asli yang tinggal di Malaysia dan tergolong di dalam kumpulan besar yang digelar orang Senoi. "Mahmeri" bermaksud orang hutan manakala dalam istilah, Mahmeri memberi maksud bersisik. Mereka juga dikenali sebagai orang laut, sesuai dengan lokasi penempatan mereka yang berhampiran dengan laut iaitu di sepanjang pantai Negeri Selangor dan Pulau Carey.

Moyang Harimau Berantai
Kaum Mah Meri terkenal dengan hasil ukiran topeng kayu serta ukiran yang digunakan di dalam amalan kerohanian tradisi mereka.  Kreativiti mengukir patung-patung berbentuk dewa-dewa, figura manusia, alam flora dan fauna amat menakjubkan. Ukiran kayu Mah Meri bukan dicipta untuk tujuan beribadat atau untuk disembah. Kaum Mah Meri yang kuat pegangan animisnya menganggap ukiran-ukiran ini sebagai satu cara untuk berhubung dengan dunia roh yang mereka percayai wujud di dalam alam semulajadi. Ukiran kayu kaum Mah Meri melambangkan roh atau semangat yang wujud dan mempunyai pengaruh ke atas pelbagai aspek kehidupan mereka sama ada secara positif atau pun negatif. 
Ukiran yang dinamakan Moyang Sauh dipercayai berpengaruh ke atas keselamatan para nelayan ketika mereka turun ke laut. Moyang Sauh yang digambarkan dalam ukiran Mah Meri mempunyai bentuk seakan-akan seekor ikan atau naga laut menjadikannya sebuah ukiran yang kelihatan menyeramkan namun sangat indah pada masa yang sama. Untuk memastikan para nelayan selamat pulang, bomoh Mah Meri akan menghasilkan ukiran Moyang Sauh dan mengadakan satu upacara di tepi pantai dengan menyediakan pulut kuning dan makanan yang lain sambil meminta pertolongan Moyang Sauh agar nelayan mereka selamat di laut hinggalah mereka pulang ke darat. Ukiran serta makanan tersebut kemudiannya ditinggalkan di tepi laut setelah upacara tersebut selesai.
                       
  Moyang Jantung       Moyang Sauh    Moyang Naga
Ukiran Mah Meri juga memainkan peranan yang penting dalam usaha mereka untuk menyembuhkan penyakit seperti demam, sakit perut dan penyakit yang berkaitan dengan pembuangan air kecil. Untuk mengubati pesakit, salah seorang ahli keluarga pesakit tersebut perlu menghasilkan ukiran kayu yang melambangkan roh atau semangat yang dipercayai berpengaruh ke atas penyakit tersebut. Ukiran ini kemudian diberikan kepada bomoh mereka yang akan menjalankan upacara bagi ‘mengalihkan’ penyakit tersebut dari pesakit kepada ukiran kayu itu dan kemudian membuangnya ke laut atau ke dalam hutan, lalu secara simboliknya ‘mengeluarkan’ penyakit itu dari badan pesakit. 
Nama topeng dalam masyarakat Mah Meri berdasarkan cerita dan kepercayaan masyarakat untuk tujuan perubatan, penyembahan dan hiburan. Nama seperti Moyang Tetek Lanjut, Moyang Labi-Labi dan Moyang Katak Kala, sentiasa menjadi sebutan. Selalunya topeng ini dipakai oleh batin dan bomoh sebagai perantara alam metalizik dan realiti. Bentuk-bentuk topeng masyarakat Asli ini tidak menggunakan warna tetapi rupa topeng dibezakan melalui corak, gaya dan piuhan.
Terdapat topeng yang dipiuhkan untuk menimbulkan imejan yang menggerun, menakut serta melucukan. Terutamanya topeng untuk tujuan penyembuhan penyakit. Kebanyakan bomoh di kalangan masyarakat Asli berperanan sebagai tabib dan hakim, maka topeng menjadi mekanisme penjelmaan mereka dari manusia kepada makhluk magis.           
                    
  Ukiran topeng Kaum Mah meri

Jenis kayu yang paling digemari untuk dibuat ukiran adalah kayu nyireh batu. Keindahan ukiran ini terserlah bukan sahaja pada alunan urat kayu nyireh yang indah atau warna kayu yang menarik tetapi juga pada rekabentuk ukiran itu sendiri yang ringkas tetapi sungguh anggun serta membawa makna di dalam budaya kaum Mah Meri. 

Oleh sebab ini, setiap ukiran yang dihasilkan adalah seunik urat-urat kayu nyireh batu yang membentuk ukiran itu sendiri. Setiap ukiran tertakluk kepada tafsiran pengukir yang menghasilkannya, kepakaran pengukir untuk membentuk kayu ini serta keunikan mutu kerja pengukir tersebut. Ukiran berukuran satu kaki tinggi memakan masa kira-kira dua minggu untuk disiapkan. 

Selain daripada ukiran kayu, hasil anyaman juga memainkan peranan yang penting dalam budaya Mah Meri lebih-lebih lagi bagi kaum wanita Mah Meri. Sebelum mereka dianggap layak untuk berkahwin, seorang wanita kaum Mah Meri perlu menguasai kemahiran menganyam pelbagai jenis barangan seperti bakul  memburu, bekas simpanan, tikar serta perhiasan upacara. 


Pua Kumbu

Pua Kumbu merupakan salah satu jenis kain pua yang popular di kalangan masyarakat Sarawak. Kain tenunan ini berwarna kemerah-merahan atau coklat tua. Pua kumbu ditenun oleh wanita kaum Iban yang sudah mahir menenun kerana pua jenis ini adalah paling rumit untuk ditenun. Pua kumbu menjadi kemegahan di kalangan wanita kaum Iban dan jika dilihat dengan teliti, ia turut memaparkan corak kehidupan seharian masyarakat Iban.

Bagaimanapun, motif-motif itu kerap dikaitkan dengan kepercayaan dan pantang larang mereka. Antara motif-motif yang digunakan:

Motif
Penerangan
Kepercayaan
Engkeramba
Merupakan gambaran figura roh.

Dipercayai berkuasa menghalang bencana atau kuasa jahat daripada menyerang tanam-tanaman dan penghuni rumah panjang
Biasanya, motif ini hanya boleh ditenun oleh anak dan isteri ketua rumah panjang
Fauna
Buaya
mempunyai kuasa untuk menjaga tempat berhuma (tanaman padi).
Mempercayai bahawa buaya adalah jelmaan saudara-mara mereka.
Ular
membawa petanda buruk dimana kemunculan ular dikaitkan dengan kuasa jahat atau hantu dantidak ditenun dengan sewenang-wenangnya
Katak
ditenun dengan gaya seperti manusia.
menurut kepercayaan kaum Iban, selampai iaitu roh perempuan sering menjelma sebagai katak dan dikatakan mempunyai kuasa untuk mencipta bayi
Harimau dan tikus kasturi
sering dikarang dalam bentuk abstrak
Dipercayai orang yang memakai kain tenunan ini dianugerahkan keberanian.
Burung
pembawa alamat baik
kain yang mempunyai motif burung dipercayai boleh menyembuhkan penyakit dan mendatangkan kekayaan dalam apa pekerjaan.
Rusa
mendatangkan kejayaan atau tuah semasa berburu
Serangga
labah-labah, kunang-kunang, kala jengking dan lipan
Flora
rotan, pucuk paku, pucuk rebung, buah-buahan, biji benih dan bungha-bungaan.

Alam & Alatan
bulan, awan larat, alat tenun



Mengikut kepercayaan,  jika seseorang itu berkeras untuk menghasilkan motif atau corak pua kumbu di luar kemampuannya, ia dipercayai akan 'memakan diri' dan kain tersebut tidak dapat dihasilkan. Maksud memakan diri itu pula adalah pembuat itu akan jatuh sakit dan ada sahaja perkara lain yang menghalangnya untuk menyiapkan tenunan tersebut.

Penenun yang mahir biasanya memperoleh motif serta corak menerusi mimpi yang kemudiannya diterjemahkan dalam tenunan pua kumbu. Apabila selesai setiap pua kumbu dihasilkan, penenun akan membuat sebuah tatu di tangan yang bermakna penenun tersebut adalah pakar atau telah ditauliahkan.

Penenun yang mencapai tahap tertinggi boleh dikenali dengan tatu di badan mereka. Mereka akan mempunyai tatu di beberapa tempat di anggota badannya termasuk di bahagian leher. Pua kumbu pada zaman dahulu sering digunakan dalam upacara kelahiran, perkahwinan, pengkebumian, perubatan, menyambut kepala (selepas ngayau/memenggal kepala) dan upacara bercucuk tanam.

Kemahiran menghasil kain tenunan merupakan satu kemestian bagi wanita suku kaum Iban, malah kebolehan itu juga pernah menjadi faktor tarikan utama kaum lelaki suatu ketika dulu. Bagi masyarakat Iban, seni tangan itu bukan sahaja menggambarkan kerajinan dan ketekunan malah sikap bertanggungjawab di dalam rumahtangga. Dahulu jika seseorang wanita Iban yang tidak mempunyai kepandaian menenun kain, dia tidak akan dipilih sebagai calon isteri dan lambat bertemu jodoh.

Kini sebahagian kecil sahaja masyarakat Iban yang memiliki kemahiran menenun pua. Walaubagaimanapun, pua yang dihasilkan adalah antara yang terbaik di kalangan suku kaum Dayak.


Rumusan
Seni di Alam Melayu sangat unik. Ia menggambarkan hubungan antara manusia dan alam secara rohaniah. Penggunaan motif atau simbol boleh dikaitkan dengan kepercayaan dan budaya hidup masyarakat di alam Melayu






SENI PROTO-RENAISAN DI ITALI
(s. 1250-1350M)

PROF. DR. MULYADI MAHAMOOD

Dapatkan koleksi buku-buku yang ditulis oleh PROF. DR. MULYADI MAHAMOOD untuk pengetahuan yang lebih mendalam tentang perkembangan sejarah seni tanah air  dan luar negara.

Pengenalan
Para sejarawan mencipta istilah proto-renaisan bagi menghuraikan gaya seni di Itali yang berkembang di sekitar Florence pada akhir abad ke-13 dan awal abad ke-14. Gaya seni ini, terutamanya catan menampilkan unsur-unsur seni klasik dan disifatkan sebagai gaya bagi era sebelum datangnya Renaisan.
Seni catan
Catan merupakan bentuk seni Proto-Renaisan yang terpenting. Catan dinding dan panel dihasilkan dalam gaya Proto-Renaisan di mana figura-figuranya ditindankan untuk menunjukkan jarak dan ruang, komposisinya dipermudahkan, penekanan yang lebih diberikan kepada unsur-unsur naratif daripada simbolisme sementara penyampaian emosi disalurkan menerusi ekspresi muka dan gerak tangan. Jarak serta ruang juga disalurkan menerusi pengolahan cahaya dan bayang. Bentuk pakaian dapat memberi gambaran terhadap bentuk tubuh badan manusia sementara catan landskap pula menggambarkan tempat asal yang wujud, bukan fantasi. Seniman-seniman Proto-Renaisan membuat pengamatan yang terus dan secara langsung terhadap alam.
Catan masih digunakan untuk menghiasi gereja di samping bangunan-bangunan awam. Golongan pedagang yang kaya menjadi penaung kerja-kerja seni. Subjek keagamaan dan sekular juga menjadi penting. Subjek-subjek keagamaan dipetik daripada beberapa sumber utama seperti:
1. Bible
2. The Apocrypha ; sekumpulan cerita yang dulu pernah dimuatkan didalam Bible, tapi kemudiannya dibuang kerana tidak asli.
3. The Golden Legend; koleksi cerita mengenai kehiduoan pengikut suci kristian yang ditulis oleh Japaco de Voragine, Archbishop Genoa dalam abad ke-13.
4. Mirror of man’s salvation : Kisah kehidupan Nabi Isa.
Subjek sekular atau bukan keagamaan seringkali berkaitan dengan politik dan pemerintah.
Terdapat empat aliran catan yang utama pada era Proto-Renaisan, iaitu :
1. Sieniese School : pelukis-pelukisnya seperti Duccio dan Lorenzetti.
2. Roman School : pelukisnya Pietro Cavallini.
3. Florentine School : pelukis-pelukisnya seperti Cimabue dan Giotto.
4. Pisan School : pelukisnya Francesco Traini.

Seni Arca
Arca pada peringkat Proto-Renaisan kebanyakannya merupakan ukiran timbulan yang digunakan untuk menghiasi mimbar serta pintu gereja. Seperti catan, subjek-subjeknya dipetik dari Bible.
Media Dan Teknik
1. Batu marmar digunakan untuk arca timbulan serta arca berdiri bebas kerana ia mudah didapati di Itali. Ia digabungkan dengan bahan-bahan lain seperti granit dan batu-batu lain.
2. Gangsa juga digunakan.
Dua gaya arca di Itali dalam abad ke-14 itu adalah :
1. Gaya klasik
Punyai cirri-ciri Rumawi seperti dalam figura, pakaian serta struktur seni bina. Pengarca utama ialah Nicola Pisano.
2. Gaya gotik
Diilhamkan dari Perancis. Pengarcanya Giovanni Pisanno. Figura-figuranya dipersembahkan dalam aksi serta emosi yang bertenaga.


Contoh-contoh karya
Seni catan
1. Duccio, “The Calling of the Apostles”, (1309-1311 M).
2. Duccio, “Virgin and Child Enthroned with Saints”, (1308-1311 M).
3. Cimabue, “Virgin and Child Enthroned with Angels And Prophets”, (1280-1290M).
4. Giotto, “Madonna Enthroned”, (s.1310M)
5. Giotto, “The Arena Chapel Frescoes”, (1305M)
Seni arca
1. Nicola Pisano “Pulpit, Pisa Baptistry”, (1259-60M)
2. Giovanni Pisanno, “Pulpit, St. Andrea, Pistoia” (1301M)

SENI ABAD KE-20

PROF. DR. MULYADI MAHAMOOD
Dapatkan koleksi buku-buku yang ditulis oleh PROF. DR. MULYADI MAHAMOOD untuk pengetahuan yang lebih mendalam tentang perkembangan sejarah seni tanah air  dan luar negara.

Pengenalan
Perkembangan seni pada abad ke-20 begitu kompleks dengan wujudnya pelbagai aliran seni. Pada peringkat awal, gaya seni abad ke-19 banyak memberi inspirasi, dan kemudiannya perkembangan masyarakat dan politik secara umumnya turut mempengaruhi seni. Bab ini hanya akan membicarakan aliran seni yang utama, iaitu :
1. Fauvism (s.1905)
2. Ekspresionisme (s.1905)
3. Kubisme (s.1907)
4. Futurism (s.1910)
5. Dadaisme (s.1915)
6. Surealisme (s.1920an)
7. Abstrak Ekspresionisme (s.1940an)
8. Pop Art (s.1950an)
Fauvisme
Ditubuhkan di Paris pada 1905, karya-karya fauvis memperlihatkan penggunaan warna tanpa batasan. Lazimnya, warna-warna panas, meriah dan ceria, seperti kuning, jingga serta merah digunakan dalam karya-karya landskap, figura manusia, alam benda dan pemandangan dalaman. Istilah Fauvisme diperkenalkan oleh pengkritik seni  Louis Vauxcelles. Di antara pelukis-pelukis utamanya ialah Matisse, Derain, dan Vlaminck.
Contoh-contoh karya
1. Matisse, ‘Study for The Joy of Life’ (1905)
2. Matisse, ‘Harmony in Red’ (1908-09)
3. Matisse, ‘Red Room’ (1908-09)
4. Derain, ‘Port of London’ (1906)
5. Derain, ‘Portrait of Matisse’ (1905)
6. Vlaminck, ‘Portrait of Derain’ (1905)
7. Vlaminck, ‘Kitchen Interior’ (1904)
Andre Derain-The Port of London -1906

Matisse, ‘Harmony in Red’ (1908-09)
Ekspresionisme
Terdapat dua kumpulan ekpresionis di Jerman.
Die Brucke (The Bridge)
Ditubuhkan di Dresden pada 1905, karya-karya mereka merakamkan emosi manusia yang keras dan hebat. Di antara ciri-ciri stail yang utama ialah gabungan warna cerah dengan garisan ekspresif, serta bentuk-bentuk dan imej figura yang digayakan. The Bridge disifatkan sebagai sebuah “jambatan” yang menghubungkan gaya seni waktu itu dengan gaya seni akan datang. Pengaruh-pengaruh Munch dan Fauvisme dapat dikesan. Di antara pelukis-pelukis yang utama ialah Emil Nolde dan Kirchner.
Contoh-contoh karya
1. Emil Node, ‘Candle Dancer’ (1912)
2. Kirchner, ‘Lady with a Mirror’ (1912)
3. Kirchner, ‘The Street’ (1913)
Der Blaue Reiter (The Blue Rider)
Lahir di Munich pada 1911, karya-karya pelukis aliran ini lebih bersifat imaginative dan tidak sekeras karya-karya pelukis The Bridge. Penggunaan warna disifatkan lebih lembut dan dekoratif. Di antara pelukis-pelukis utama ialah Franc Marc dan Wassily Kandinsky.
Contoh-contoh karya
1. Franc Marc, ‘Two Kittens’ (1912)
2. Franc Marc, ‘Dear in the Woods’ (1913)
3. Kandinsky, ‘Improvisation’ (1910)
4. Kandinsky, ‘Improvisation’ (1912)

Painter Wassily Kandinsky. Painting. Improvisation 10. 1910 year
"Improvisation 10". 1910 yearOil on canvas

Kubisme
Diasaskan oleh Pablo Picasso dan George Braque di Paris pada 1907, tujuan utamanya adalah membebaskan bentuk dari rupa semulajadinya. Mereka mengubah bentuk semulajadi kepada satah-satah visual serta memperlihatkan kepelbagaian sudut pandangan dalam sesebuah karya. Kubisme disifatkan sebagai satu aliran penting pada abad ke-20 serta dianggap sebagai ibu kepada seni lukis abstrak serta berkonsep intelek. Istilah Kubisme diberi oleh pengkritik seni Louis Vauxcelles dalam ulasan pameran Braque berjudul “Cube”. Umumnya terdapat empat peringkat Kubisme:

1. Proto-Kubisme (s.1902-1908)
Picasso dan Braque terpengaruh dengan stail Cezanne dan seni topeng Afrika. Bentuk-bentuk semulajadi dipermudahkan, berlandaskan teori Cezanne bahawa alam terbentuk berasaskan bentuk-bentuk geometric seperti kun, silinder dan sfera.
Contoh-contoh karya
1. Picasso, ‘Portrait of Getrude Stein’ (1906)
2. Picasso, ‘Les Demoiselles d’Avignon’ (1907)
3. Braque, ‘ The Large Nude’ (1907)

Picasso, ‘Les Demoiselles d’Avignon’ (1907)

2. Analitik Kubisme
Bentuk-bentuk semulajadi dipermudahkan serta digambarkan dalam bentuk pecahan satah-satah geometrik. Pelbagai sudut dipersembahkan di atas permukaan catan yang bersifat dua dimensi.  Warna lebih bersifat monokromatik.

Contoh-contoh karya
1. Picasso, ‘ Reservoir at Horta’ (1909)
2. Braque, ‘ Landscape View Over Horta’ (1908)

3. Kolaj (s. 1910-1930)
Alam benda menjadi subjek utama catan. Kolaj dibentuk menerusi penampalan keratin-keratan kertas seperti akhbar dan majalah ke atas kanvas ataupun panel.
Contoh-contoh karya
1. Picasso, ‘Sheet of Music and Guitar’ (1912)
2. Picasso, ‘Still Life with Chair’ (1911-12)
3. Juan Gris, ‘Still Life in front of an Open Window’ (1915)

4. Sintetik Kubisme (s.1912-1930)

Objek-objek yang boleh dikenali kembali wujud dalam catan dengan penggunaan warna-warna yang lebih cerah.

Contoh-contoh karya
1. Picasso, ‘ Three Musicians’ (1921)
2. Picasso, ‘ Three Dancers’ (1925)
3. Braque, ‘ Still Life on a Marble Table’ (1925)






Futurisme
Berkembang di Itali, ia dipengaruhi oleh gaya Kubisme. Karya-karya Futuris berkisar kepada isu perkembangan teknologi, industry, dan era kejenteraan. Justeru itu, karya-karya mereka seakan-akan menggambarkan elemen-elemen pergerakan dan kelajuan. Di antara pelukis-pelukis utama ialah Baccioni dan Carlo Carra.
Contoh-contoh karya
1. Duchamp, ‘ Nude Descending a Staircase’ (1912)
2. Boccioni, ‘Spiral Expansion of Muscles in Movement’ (1913)
3. Carlo Carra, ‘Funeral of an Anarchist Galli’ (1910)
Dadaisme
Ia bermula di Zurich pada sekitaran 1915, kemudiannya merebak ke New York, Cologne, Paris dan negara-negara Eropah lain. Antara tujuan-tujuan utama kumpulan ini ialah membantah Peperangan Dunia Pertama dan masyarakat yang mencetuskannya. Mereka juga melahirkan seni tidak bermakna untuk menunjukkan kekosongan hidup masyarakat moden. Mereka melahirkan karya-karya yang provokatif untuk melihat reaksi serta kejutan golongan yang berpegang kepada nilai-nilai tradisi. Karya-karya mereka yang disifatkan sebagai “anti-art” membawa unsur-unsur jenaka yang melampau dan “ganas”. Di antara pelukis-pelukis utama ialah Jean Arp, Duchamp dan Max Ernst.
Contoh-contoh karya
1. Duchamp, ‘ Bicycle Wheel’ (1913)
2. Duchamp, ‘ L. H. O. O. Q’ (1919)
3. Duchamp, ‘ The Fountain’ (1918)
4. Jean Arp, ‘Mountain Table Anchors Navel’ (1925)
5. Max Ernst, ‘The Elephant of the celebes’ (1921)
Surealisme
Di antara tujuan-tujuan utama aliran ini ialah meneroka alam bawah sedar. Karya-karya yang bersifat fantasi itu juga dihubungkan dengan dasar-dasar dadaisme. Imej-imej alam mimpi yang mustahil atau absurd diolah serta digambarkan dalm suasana kebenaran. Di antara seniman-seniman utama ialah Salvador Dali, Joan Miro dan Max Ernst.
Contoh-contoh karya
1. Salvador Dali, ‘The Burning Giraffe’ (1935)
2. Salvador Dali, ‘The Persistence of Memory’ (1931)
3. Magritte, ‘ The Heart of the Matter’ (1928)
4. Magritte, ‘ Time Transfixed’ (1939)
5. De Chirico, ‘ The Disquieting Muses’ (1916)
6. Joan Miro, ‘Harlequin’s Carnival’ (1925)
Abstrak Ekspresionisme
Aliran ini bermula di Amerika Syarikat pada tahun 1940an dan dianggap sebagai stail catan terpenting yang pertama di Negara tersebut. Kesengsaraan dan kemusnahan yang wujud akibat Peperangan Dunia Kedua menyebabkan ramai pelukis Eropah berhijrah ke Amerika dan ini menyebabkan pusat seni Barat bertukar ke Amerika Syarikat. Antara tujuan-tujuan utama abstrak ekspresionis ialah perluahan perasaan menerusi kebebasan penggunaan warna dan sapuan berus. Aksi serta proses berkarya menjadi subjek dan kebanyakan catan bersifat tidak representasi (“non-representational”), kecuali imbasan figura manusia yang kelihatan samar. Sapuan berus mereka disifatkan sebagai spontan, ekspresif dan agresif. Ia lebih merangsang penglihatan dan bukan memperkenal imej yang menarik. Ia suatu aktiviti fizikal ke atas kanvas yang bersifat eksperimentasi sebagai satu kaedah menyesuaikan diri terhadap perkembangan semasa yang kompleks. Di antara pelukis-pelukis utama ialah Jackson Pollock, Arshille Gorky, Willem De Kooning, Hans Hofmann, dan Mark Rothko.
Contoh-contoh karya
1. Willem de Kooning, ‘ Women IV’ (1952-53)
2. Willem de Kooning, ‘Women and Bicycle’ (1952-53)
3. Jackson Pollock, ‘Lucifer’ (1947)
4. Jackson Pollock, ‘Blue Poles’ (1953)
5. Arshille Gorky, ‘Golden Brown Painting’ (1947)
Pop-Art
Por Art bermula di England pada pertengahan 1950an dan terus menular ke Amerika Syarikat di mana ia berkembang pesat dalam tahun 1960an. Ia merakam objek seharian sebagai sandaran budaya popular. Subjek-subjeknya diambil daripada objek-objek dan imej-imej harian seperti tin sop dan bir, serta dari media massa seperti iklan, komik dan kartun. Potret bintang filem turut digambarkan sebagai wira budaya. Pop Art berkait rapat dengan sesuatu yang disukai ramai pada sesuatu masa atau kebudayaan popular. Ia mencerminkan keadaan sekeliling pengguna di samping melukiskan pengembalian imej bergambar dalam seni, selepas penguasaan Abstrak Ekpresionisme. Di antara seniman-seniman utamanya ialah Jasper Johns, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg dan Claes Oldenburg.
Contoh-contoh karya
1. Andy Warhol, ‘Campell’s Soup Cans’ (1961-62)
2. Andy Warhol, ‘Marilyn Monroe’ (1962)
3. Roy Lischtenstein, ‘I can see The Whole Room’ (1961)
4. Roy Lichtenstein, ‘Blonde I’ (1961)
5. Jasper Johns, ‘Three Flags’ (1958)
6. Tom Wesselmann, ‘Great American Nude’ (1963)
7. Claes Oldenburg, ‘ Soft Typewritter’ (1963)
8. Robert Rauschenberg, ‘ Monogram’ (1959)
Seni arca
Pada awal abad ke-20, pengarca-pengarca berkarya sebagai reaksi kepada Rodin, sama ada menentang gayanya ataupun terpengaruh dengan ciri-ciri ekspresifnya. Pengarca-pengarca Kubisme pula menggabungkan bentuk-bentuk geometric yang abstrak. Kebanyakan gaya arca serupa dengan catan. Dalam konteks ini, penghayat boleh melihat bagaimana unsur-unsur catan dterjemah dalam bentuk tiga dimensi, misalnya dalam arca-arca oleh Picasso.
Meskipun pada peringkat awal abad ke-20 itu para pengarca lebih berpegang kepada pengertian tradisional seni arca, iaitu karya seni tiga dimensi yang berisi padu, static dan boleh ditatap dari 360 darjah sudut pandangan, fahaman itu kemudiannya dipecahkan dengan kemunculan ide-ide baru yang dicetuskan oleh para pengarca serta aliran seni yang baru. Contoh ketara ialah kelahiran aliran Konstruktivisme, pergerakan seni arca abstrak yang diasaskan pengarca adik beradik Antoinne Pevsner dan Naum Pevsner (Naum Gabo) pada 1917 di Russia. Dalam konteks ini, arca bukan hanya berkisar pada persoalan bentuk padu yang static di dalam ruang, tetapi mereka juga menekankan persoalan ruang itu sendiri. Arca-arca abstrak mereka menggunakan bahan-bahan moden seperti aluminium , perspek, kaca lutsinar dan plastic, bukan lagi terikat dengan bahan-bahan tradisi seperti batu dan marmar. Arca-arca Henry Moore lebih tradisional sifatnya, menekankan ciri-ciri formalis sebagaimana Rodin, menerusi subjek figura manusia yang digayakan.
Pengertian atau perbezaan diantara catan dan arca menjadi tidak jelas apabila media campuran digunakan dalam menghasilkan kedua-dua bentuk seni ini, terutamanya dalam karya-karya assemblage atau combined painting oleh Rauschenberg. Pertumbuhan pelbagai aliran seni, seperti Pop Art menyaksikan bahan-bahan tradisional arca semakin ditinggalkan, misalnya menerusi Claes Oldenburg yang menghasilkan arca-arca lembut (soft sculpture) menggunakan plastic, kulit dan seumpamanya. Pengarca-pengarca lain kemudiannya menghasilkan arca pemasangan (installation) menerusi pelbagai media, di samping mereka yang mengekalkan pendekatan tradisi, serta menggunakan bahan-bahan jumpaan (found objects) dan bahan-bahan sedia ada (ready made objects) seperti Duchamp dan Picasso. Kesemua ini memeriahkan serta mempelbagaikan dunia arca moden.
Contoh-contoh karya
Formalism
1. Aristide Maillol, ‘Meditteranean’ (s.1901)
Ekspresionisme
1. Wilhelm Lehnbruck, ‘Kneeling Woman’ (1911)
2. Gaston Lachaise, ‘Standing Woman’ (1912-27)
Kubisme
1. Raymond Ducham-Villon, ‘Horse’ (1914)
2. Alexander Archipenko, ‘Walking Women’ (1912)
3. Jacques Lipchitz, ‘Man with Mandolin’ (1917)
4. Julio Gonzales, ‘Woman Combing Her Hair’ (1930-33)
Arca timbulan
1. Henry Matisse, ‘Back I’ (1901)
Futurism
1. Umberto Boccioni, ‘Unique Form of Continuity in space’ (1913)
Dadaisme
1. Jean Arp, ‘Mountain Table Anchors Navel’ (1925)
2. Marcel Duchamp, ‘Bicycle Wheel’ (1913)
3. Man Ray, ‘Gift’ (1921)
Contoh-contoh karya
1. Henry Moore, ‘Two Forms’ (1936)
2. Alberto Giocometti, ‘The Palace at 4.00 a.m.’ (1932-33)
3. Alexander Calder, ‘Lobster Trap and Fish Tail’ (1939)