Dipetik dari buku modul OUM untuk pelajar saya di OUM membincangkan topik-topik penting dalam tutorial.
KANAK-KANAK DAN SENI VISUAL
KANAK-KANAK DAN SENI VISUAL
Kanak-kanak dilahirkan dengan mempunyai sifat yang dinamik
serta berkembang mengikut fitrah semula jadi proses tumbesaran mereka. Hasil
kerja seni visual yang dihasilkan berfungsi sebagai alat komunikasi dan
merupakan refleksi pemikiran kanakkanak.
KEPENTINGAN PENGAJARAN MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SENI VISUAL KEPADA KANAK-KANAK
Aspek Kognitif
Penganjuran aktiviti seni visual yang tersusun dan terancang
dapat melahirkan kanak-kanak yang empunyai keupayaan menyelesaikan masalah
serta mampu membuat penilaian dan bijak membuat keputusan.
Aspek Fizikal
Penggunaan alat dan bahan memberikan satu bentuk latihan
berkesan kepada otot tangan (psychomotor) dan koordinasi tangan serta mata.
Aspek Kreativiti
Latihan dan projek yang bersifat terbuka dapat membantu
murid untuk mengembangkan aspek kreativiti mereka. Aktiviti dan projek di dalam
pendidikansenivisual mengutamakan proses, berbanding dengan hasilan akhir.
Aspek Persepsi
murid boleh mempertingkatkan dan menajamkan penggunaan
pancaindera dan deria melalui proses penghasilan dan hasilan seni, produk dan
objek yang terdapat di sekeliling mereka.
Aspek Sosial dan Emosi
Murid boleh berinteraksi dan meningkatkan keupayaan bersosial
selain meningkatkan keyakinan diri. Mata pelajaran pendidikan seni juga
menganjurkansemangat ekerjasama di dalam aktiviti berkumpulan yang dibentuk.
KANAK-KANAK DAN SENI LUKIS
Melukis sebagai Medium Komunikasi
Lukisan merupakan bentuk komunikasi awal kanak-kanak sebelum
mereka berupaya untuk bertutur. Ianya dijadikan alat perhubungan yang berkesan
untuk berinteraksi.
Melukis sebagai Cara Mencapai Kepuasan Diri
Melukis merupakan aktiviti yang mampu memberikan kepuasan
kepada kanak-kanak. Melalui lukisan, kanak-kanak dapat meluahkan perasaan dan
emosi selain dapat membina kekuatan otot. Aktiviti sebegini juga dapat membantu
menajamkan daya intuisi kanak-kanak.
Melukis untuk Meningkatkan Daya Penguasaan Kendiri (Self
Esteem)
Aktiviti melukis dapat memberikan kepuasan kepada
kanak-kanak dalam meluahkan apa yang dilihat lalu dipindahkan semula dalam
bentuk dan rupa imej yang unik mengikut tahap pemahaman mereka.Melalui aktiviti
melukis, kanak-kanak dapat meningkatkan daya sensitiviti pancaindera.
PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK
Teori Perkembangan Artistik oleh Hurwitz dan Day
Peringkat Manipulatif atau Zaman Awal Kanak-kanak (2-4
Tahun) kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada pergerakan tangan.
Lukisan yang dihasilkan juga selalunya tidak terkawal dan
banyak terdapat di dinding, di atas meja dan kertas lukisan dengan menggunakan
pelbagai jenis bahan dan medium seperti krayon, pensil serta bahan-bahan lain.
-tidak bersifat realistik dan banyak menggunakan lukisan garisan bagi
menggambarkan sesuatu imej.
-terdapat empat peringkat contengan pada peringkat
manipulatif iaitu contengan garisan tidak terkawal, contengan garisan terkawal,
contengan rupa terkawal dan contengan rupa.
Peringkat Membuat Simbol (6-9 Tahun)
kanak-kanak mula beralih ke peringkat menghasilkan simbol.
Pada peringkat ini, kanak-kanak sangat terpengaruh dengan keadaan
sekelilingnya.
Pra-Remaja (10-13 Tahun)
Terdapat percubaan untuk melukis figura dengan saiz yang
betul.
Lukisan figura pula mula dilukis dengan menitikberatkan daya
saiz sebenar objek.
1.4.2 Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak oleh Lowenfeld
dan Britain
Peringkat Scribbling (2-4 Tahun)
Pada peringkat ini kanak-kanak menghasilkan contengan secara
rawak dan tidak terkawal. mereka mula melukis dari peringkat contengan kepada
lukisan garisan lurus dan melintang kepada melukis bulatan.
Peringkat Preschematic (4-7 Tahun)
Peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan
pertama untuk melukis objek yang terdapat di sekelilingnya dengan menggunakan
garisan.
Peringkat Schematic (7-9 Tahun)
Lukisan mula dihasilkan mengikut skema atau konsep tertentu.
Penekanan lebih diberikan kepada cara penyusunan objek dalam
imej selain daripada imej manusia dan objek yang terdapat disekelilingnya.
lukisan yang dihasilkan adalah spontan, bebas dan berskala besar.
Peringkat Dawning Realism atau The Gang Age (9-12 Tahun)
kanak-kanak terus melukis dengan mengekalkan konsep dan
skema tertentu. imej yang dilukis secara realistik dan teliti. Imej lukisan
mula mengecil dari segi saiz dan kanak-kanak mula menunjukkan sifat kritikal
dengan hasil karya sendiri. Mereka mula membandingkan karya dengan karya rakan
sebaya dan ini menjadikan mereka berhati-hati dan sedikit individualistik serta
menitikberatkan kualiti karya yang dihasilkan.
Peringkat Pseudonaturalistic atau Reasoning (12-14
Tahun)
Pada peringkat ini, kanak-kanak mula peka dengan konsep
realistic di dalam menghasilkan lukisan. Mereka menitikberatkan konsep
kedudukan dan saiz rasional imej. Mereka lebih gemar untuk melukis melalui
konsep peniruan atau melalui objek di hadapan mata berbanding dengan lukisan
menerusi imaginasi.
Peringkat Period If Decision atau Adolescent Art in High
School (14-17 Tahun)
Peringkat ini merupakan peringkat penekanan terhadap proses
penghasilan karya seni dan penciptaan objek. Peringkat ini memperlihatkan
kematangan di dalam membuat keputusan dan pemilihan bahan yang sesuai untuk
menghasilkan karya seni.
Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak oleh Georges-
Henri Luquet
Peringkat Fortuitous Realism
Peringkat ini ialah peringkat awal lukisan kanak-kanak di
mana imejan yang cuba dihasilkan pada peringkat contengan telah membentuk imej
dan objek yang hampir sama dengan objek sebenar.
Peringkat Failed Realism
Imej yang diperolehi secara tidak sengaja diperbaiki dan
diperhalusi bagi mendapatkan imej sebenar. Lukisan yang hampir sama dihasilkan
berulang kali.
Peringkat Intelectual Realism
Pada peringkat ini kanak-kanak mula melukis mengikut apa
yang mereka tahu dan apa yang mereka lihat. Bentuk lukisan yang lebih ringkas
namun dilukis dengan agak baik.
Peringkat Visual Realism
Melukis imej yang mempunyai perspektif dan kadar banding.
Percubaan untuk melukis imej 3 dimensi di atas kertas
lukisan dapat dilihat pada peringkat ini dan percubaan melukis imej secara 3
dimensi dianggap satu kejayaan dan pencapaian baik.
KEINGINAN ASAS KANAK-KANAK
(a) Untuk Bergerak, Berjaya dan Diiktiraf, Diterima dan
Disanjung (hasil karya di[uji,dipamerkan)
(b) Untuk Bersaing, Ketangkasan Fizikal dan Memahami
(pertandingan)
(c) Untuk Meneroka, Pencapaian Kreatif dan Meluahkan
Perasaan (beri peluang meneroka dan bereksperimentasi.
TEORI-TEORI DALAM SENI
2.1 DEFINISI SENI
Seni boleh dirujuk sebagai suatu proses dan manifestasi
kepada ekspresi diri, penilaian yang menentukan elemen-elemen yang wajar
diketengahkan di dalam hasil seni, di dalam menyampaikan idea, emosi, perasaan,
kepercayaan di dalam bentuk yang difikirkan paling efektif.
2.2 CIRI-CIRI PERKEMBANGAN
Pergerakan estetik awal kanak-kanak mempunyai kaitan
langsung dengan emosi mereka kerana resepsi deria yang mengeluarkan isyarat
tersebut selalunya mempunyai hubungan terus dengan bahagian otak yang
merangsang emosi.
2.3 PERKEMBANGAN ESTETIK
Luahan estetik kanak-kanak amat berbeza dengan pergerakan
badan yang biasa. Di dalam kehidupan seharian, kita berkomunikasi secara verbal
ataupun bukan verbal. Komunikasi bukan verbal melibatkan pergerakan tangan,
memek muka, pandangan mata dan pergerakan bahagian badan yang lain. Pergerakan
estetik pula menjurus kepada isyarat virtual. Isyarat virtual ini merupakan
jendela kepada emosi dalaman kanak-kanak dan juga jiwa dan pemikiran mereka.
2.4 PERKEMBANGAN ARTISTIK
(a) Faktor sosioekonomi mempunyai pengaruh yang amat terbatas
dalam peringkat awal pertumbuhan kanak-kanak. Kanak-kanak lelaki dan perempuan
didapati melukis dengan cara yang sama di peringkat awal pertumbuhan.
(b) Lukisan kanak-kanak dapat memberi lebih banyak maklumat
tentang perkembangan mereka daripada catan kerana ianya menggunakan krayon,
pensil dan pen. Alatan ini lebih mudah dikawal oleh kanak-kanak daripada berus
dan warna.
(c) Terdapat pertindihan yang agak ketara di antara
peringkat peringkat perkembangan. Lukisan kanak-kanak mungkin mempunyai elemen
dua peringkat serentak dan tidak semestinya elemen satu peringkat perkembangan
sahaja.
2.5 TEORI-TEORI KOGNITIF
2.5.1 Teori Gestalt- Prinsip asas teori ini menitikberatkan
keseluruhan daripada sebahagian. Dalam erti kata lain, melihat sesuatu objek secara
keseluruhan (contohnya rumah) memberi makna yang lebih mendalam daripada
melihat komponenkomponen individu (tiang, lantai, dinding, pintu, tangga).
Proses melihat secara keseluruhan melibatkan proses kognitif – minda membuat
anjakan daripada memahami setiap komponen dalam menghasilkan makna daripada
pandangan yang menyeluruh.
Hukum-hukum Teori Gestalt
(a) Hukum Pragnanz
Hukum Pragnanz menyatakan bahawa apabila individu berhadapan
dengan pengalaman yang baru, persepsi individu tersebut adalah tidak teratur.
(b) Hukum Persamaan (Similarity)
Konsep hukum persamaan adalah lebih mudah untuk difahami.
Individu akan lebih cenderung untuk mengklasifikasikan
rangsangan yang mempunyai persamaan di dalam kumpulan yang sama.
(c) Hukum Keintiman (Proximity)
Mengikut hukum keintiman, pengklasifikasian setiap
rangsangan adalah berdasarkan elemen jarak dan hubungan. Rangsanganrangsangan
yang mempunyai hubung kait di antara satu sama lain akan diletakkan di dalam
kumpulan yang sama.
(d) Hukum Lengkap (Closure)
Hukum lengkap menganjurkan bahawa individu cenderung untuk
meletakkan rangsangan yang telah lengkap di dalam kumpulan yang sama.
(e) Hukum Kesinambungan Positif (Good Continuation)
Hukum ini menyatakan bahawa sifat sesuatu rangsangan tidak
akan berubah, dan pada masa yang akan datang sifat yang sama akan dikekalkan.
Contohnya, garis yang lurus dilihat sebagai akan tetap lurus pada masa yang
akan datang dan tidak akan berubah sifatnya.
(f) Hukum Ciri-ciri Bahagian (Membership Character)
Di dalam hukum ini, individu akan mentafsir sesuatu
berdasarkan pandangan mereka secara keseluruhan terhadap sesuatu objek
tersebut, dan bukannya melihat setiap bahagian daripada
keseluruhan objek tersebut.
- Teori Gestalt juga
mempunyai hubungan yang rapat dengan pandangan konstruktivis
dan banyak diaplikasikan di dalam kaedah penyelesaian masalah.
- Di dalam konteks pembelajaran seni visual, teori Gestalt
bukan sahaja melihat kepada produk atau hasil kerja tetapi memberikan penekanan
yang tinggi ke atas proses penghasilan produk itu sendiri.
2.5.2 Teori Sosial-Interaksi Piaget(ahli epistemologi
genetik di dalam bidang biologi dan falsafah.)
-Piaget merumuskan bahawa kanak-kanak kecil bukanlah tidak
mempunyai kapasiti untuk berfikir, cuma kanak-kanak dewasa mempunyai lebih
pengalaman yang mengasah minda mereka.
Jawapan kanak-kanak kecil berbeza daripada kanak-kanak
dewasa kerana cara berfikir mereka yang berbeza. - prinsip penyelidikan
biologinya :
(a) Penyerapan (Assimilation) dan Ubahsuai (Accommodation)
Piaget menjelaskan dua proses yang digunakan oleh individu
sepanjang hayat dalam menyesuaikan diri mereka dengan persekitaran, iaitu
asimilasi (assimilation) dan akomodasi (accommodation). Kedua-dua proses ini
sentiasa berlaku dalam diri individu dan sentiasa menimbulkan ketegangan yang
memerlukan penyelesaian. Hasil daripada penyelesaian kepada ketegangan ini akan
mempengaruhi perkembangan kognitif.
(b) Refleksi, Skema, Struktur dan Hierarki
Piaget juga mengemukakan hipotesis bahawa setiap bayi
dilahirkan dengan skema fungsi yang dikenali sebagai refleksi. Refleksi pada
bayi ini berfungsi dalam membantu menyesuaikan diri dengan persekitaran yang
baru (daripada dunia janin ke dunia sebenar). Apabila bayi mula biasa dengan
persekitaran yang baru, refleksi ini akan digantikan dengan skema tersusun.
Perkembangan Kebolehan Kognitif
(a) Peringkat Deria-Pergerakan (0-2 Tahun)
Kanak-kanak masih belum dapat menguasai simbol ataupun
bahasa untuk menamakan objek di sekitarnya. Satu-satunya cara interaksi dengan
persekitaran ialah melalui kesan deria dan gerak-gerinya.
Apabila umur bayi meningkat 10 bulan, bayi tersebut mula
memahami konsep ‘kekal’ (permanence) iaitu kesedaran bahawa walaupun sesuatu
objek hilang daripada pandangannya, objek tersebut tidak ghaib begitu sahaja.
(b) Peringkat Pra-olahan (2 – 6 Tahun)
Di peringkat ini, kanak-kanak telah mula menguasai bahasa
dan menggunakan nama untuk panggilan objek di sekelilingnya.
Walaupun begitu, penguasaan ini masih baru dan terbatas dan
akan berkembang sepenuhnya sehinggalah kanak-kanak tersebut mencapai peringkat
pengolahan formal.
(c) Peringkat Pengolahan Konkrit (7 – 11 Tahun)
Kebolehan kanak-kanak menguasai konsep pengekalan tentang
paduan, nombor, berat dan padatan. Kebolehan ini membantu mereka memahami
konsep lain yang lebih rumit seperti susunan
angka, pengklasifikasian bahan mengikut sifat, serta
kemampuan melihat sesuatu perkara daripada pelbagai perspektif.
d) Peringkat Pengolahan Formal (12 Tahun ke Atas)
Kanak-kanak ini mencapai tahap kemuncak kecerdasan mental di
penghujung zaman remaja, namun kekurangan pengalaman mengehadkan pengetahuan
dan kebolehan mereka untuk menggunakan apa yang mereka tahu. Di peringkat ini
juga, perkembangan fizikal kanak-kanak adalah lebih pantas berbanding
perkembangan mental apabila mereka mula melangkah ke awal alam remaja.
Pendekatan Teori Sosial-Interaksi Piaget dalam Pembelajaran
(a) Peringkat Pra-olahan (2-6 Tahun)
Imaginasi kanak-kanak adalah sangat tinggi pada peringkat
praolahan, iaitu apabila kanak-kanak mencapai umur dua hingga enam tahun.
Adalah penting bagi guru-guru prasekolah ataupun ibu bapa menggalakkan
kanak-kanak untuk berimaginasi kerana secara tidak langsung ia juga akan
menggalakkan daya cipta kanak-kanak.
(b) Peringkat Pengolahan Konkrit
Di peringkat ini, kanak-kanak mempunyai kepetahan bercakap
yang sangat tinggi dan sentiasa ingin bertutur untuk menarik perhatian.
Namun begitu, di dalam kelas yang sama mungkin ada
sebilangan kanak-kanak yang sangat petah bertutur dan sangat aktif, manakala
sebilangan lagi lebih suka mendiamkan diri.
(c) Peringkat Pengolahan Formal (12 Tahun ke Atas)
Di peringkat ini, pelajar telah mula faham konsep-konsep
abstrak dan mula membentuk identiti diri. Mereka mula memahami kepentingan
falsafah hidup dan prinsip, politik dan konsep agama. Guru boleh membantu dengan
mengadakan perbincangan dalam topiktopik ini agar dapat dijadikan panduan oleh
pelajar. Antara bentuk perbincangan ialah membantu dalam menentukan hala tuju
pelajar, persediaan yang perlu dilakukan serta menetapkan matlamat.
Pendekatan Konstruktivis
Pendekatan Konstruktivis dalam Pengajaran
Bruner telah menggariskan tiga prinsip utama di dalam
konteks pembelajaran menggunakan pendekatan konstruktivis.
1. Pengajaran perlu menitikberatkan pengalaman pelajar serta
mengikut konteks kesanggupan pelajar untuk belajar (kesediaan).
2. Pengajaran perlu mengikut struktur atau urutan yang mampu
difahami oleh pelajar dengan mudah (organisasi).
3. Pengajaran perlu dirangka untuk memudah cara penghasilan
ilmu (melangkaui maklumat yang dibekalkan guru).
Kaedah ini mengaplikasikan empat cara tertentu di dalam
penyampaian sesuatu topik.
1. Menekankan perbezaan iaitu melatih pelajar agar bijak
membezakan jenis dan sifat maklumat yang diterima.
2. Menstruktur maklumat agar lebih mudah diterima dan
difahami
3. Susunan paling berkesan di dalam menyampaikan material
pengajaran
4. Sifat dan bentuk ganjaran (reward) atau hukuman
(punishment)
yang akan dikenakan sekiranya pelajar berjaya atau gagal
melakukan sesuatu.
No comments:
Post a Comment