PENILAIAN FORMATIF
Penilaian formatif adalah penilaian yang dibuat secara berterusan, iaitu sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran, untuk menilai keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran pelajar bagi setiap tajuk yang diajar.
Ciri-ciri :
• dijalankan bagi tujuan memperoleh maklumat bagi memperbaiki kurikulum.
• dijalankan sepanjang masa dan maklumat yang diperolehi daripada penilaian ini digunakan secara terus menerus.
• bercorak ujian diagnostik yakni yang dapat memberikan input akan masalah yang dihadapi murid dalam mengikuti pembelajaran.
• dijalankan sepanjang masa pengajaran dan pembelajaran berlangsung
• maklumat yang diperolehi hendaklah digunakan serta merta dalam memperbaiki pengajaran dan pembelajaran agar pelajar dan guru sama-sama memperolehi manfaat daripadanya
• Contoh: sesi soal jawab, latihan yang diberikan guru dan ujian di bilik darjah yang tidak ditentukan gred.
Prosedur Penilaian Formatif
Menentukan topik pembelajaran.
• Sukatan pelajaran mengandungi beberapa topik yang seharusnya dihabiskan sepanjang sesi persekolahan untuk satu tahun.
• Topik berdasarkan sukatan pelajaran disusun mengikut peringkat kesukaran.
• Seandainya topik tersebut mempunyai cakupan yang luas, maka penekanan harus diberikan dan mungkin diperlukan dikecilkan kepada sub-topik tertentu.
• Dengan cara ini guru akan dapat memastikan murid-murid menguasai sesuatu sub-topik tertentu terlebih dahulu sebelum meneruskan kepada topik-topik seterusnya.
• Sebelum beralih kepada topik lain, guru akan mengadakan ujian formatif untuk melihat tahap penguasaan sesuatu topik.
Menyatakan aspek dan tahap pencapaian bagi sesuatu topik pembelajaran.
• Guru menentukan kebolehan pelajar dalam mengenal warna, simbol, membaca dan lain-lain mengikut keperluan topik berkenaan.
• Setelah aspek berkenaan ditentukan, maka guru boleh menentu tahap penguasaan murid-murid dalam bilik darjah terhadap satu-satu topik berkenaan.
• Dalam hal ini apabila keputusan menunjukkan 80% hingga 90% pelajar telah menunjukkan penguasaan terhadap sesuatu topik, memperlihatkan bahawa kebanyakan pelajar sudah menguasai topik berkenaan.
Menghubungkaitkan elemen-elemen yang terdapat dalam setiap topik.
• Guru perlu menyusun elemen-elemen yang terdapat dalam topik-topik pembelajaran pada peringkat perlakuan tertentu dengan berdasarkan taksonomi pendidikan.
• Setelah pemeringkatan mengikut tahap perlakuan selesai, gurus seterusnya mengaitkan semua elemen berkenaan yang terdapat dalam satu-satu topik agar saling bertautan dan tidak terpisah.
Menghubungkaitkan elemen-elemen yang terdapat dalam setiap topik.
• Guru perlu menyusun elemen-elemen yang terdapat dalam topik-topik pembelajaran pada peringkat perlakuan tertentu dengan berdasarkan taksonomi pendidikan.
• Setelah pemeringkatan mengikut tahap perlakuan selesai, gurus seterusnya mengaitkan semua elemen berkenaan yang terdapat dalam satu-satu topik agar saling bertautan dan tidak terpisah.
Jadual: Taksonomi
Kognitif Bloom (1956)
TAHAP
|
ISTILAH
|
Pengetahuan
Ingat kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi
teori, hukum, tarikh, peristiwa dll daripada pembelajaran yang lepas.
|
Nyatakan, terangkan,
namakan, labelkan.
|
Kefahaman
Mengubah kefahaman daripada satu bentuk kepada satu
bentuk yang lain, menyatakan idea-idea utama dalam ayat sendiri, menterjemah,
memberi contoh kepada konsep, menterjemah draf.
|
Pilih, terangkan,
tulis semula.
|
Penggunaan
Menggunakan maklumat dalam situasi yang baru, termasuk
menyelesaikan masalah menggunakan prinsip, kaedah, hukum, teori, formula.
Bina graf daripada data, dll.
|
selesaikan, ramalkan, cari, kesilapan, bina alat.
|
Analisis
Sesuatu yang kompleks dipecahkan kepada yang kecil,
bezakan fakta daripada pendapat, kaitan kenal di antara bahagian, kenali
struktur organisasi.
|
Bezakan, pasti, pilih.
|
Sintesis
Menyepadu, mencantum idea menjadi satu, usaha
tersendiri, menyelesaikan masalah, membuat ramalan, membuat klasifikasi.
|
Bina, hasilkan, susun, kembangkan.
|
Penilaian
Membuat pertimbangan termasuk
memberi rasional atas alasan dalaman atau luaran, menafsir dan mengkritik
|
Pilih, berikan alasan, kritikan, buktikan.
|
Membentuk soalan ujian.
• Dilakukan selepas penentuan elemen-elemen berkenaan
• setiap elemen berkenaan seharusnya diuji kepada pelajar sekurang-kurangnya satu soalan.
Mencadangkan langkah susulan.
• Guru mengetahui tahap penguasaan sesuatu topik pembelajaran di samping kesukaran yang dihadapi oleh murid-murid.
• Tindakan susulan harus dilaksanakan berdasarkan keputusan ujian yang diperolehi.
• Contoh: murid-murid masih menunjukkan kelemahan ketara dalam sesuatu topik, maka tindakan selanjutnya yang harus diambil oleh guru ialah mengulang semula topik berkenaan atau mengubah suai pendekatan penyampaian agar murid-murid boleh menguasai topik tersebut.
Tujuan Penilaian Formatif:
• memperbaiki pengajaran pembelajaran.
• meningkatkan pencapaian pelajar pada akhir sesuatu pelajaran.
• memperlihatkan kelemahan-kelemahan yang wujud sama ada pada penyampaian guru atau penguasaan murid dan seterusnya guru akan memperbaiki agar murid dapat menguasai dengan lebih baik.
• menolong murid-murid menguasai sesuatu unit atau topik pembelajaran dan ini memungkinkan mereka memperolehi pencapaian yang lebih baik pada akhir penggal atau semester persekolahan.
• memperbaiki kualiti serta dapat meramal pencapaian pelajar. Menjadi satu kepuasan kepada seseorang guru apabila beliau dapat meningkatkan pencapaian murid-murid dari semasa ke semasa.
• guru dapat meninggi dan mengekalkan pencapaian yang memuaskan. Hal ini melalui perbandingan yang boleh dibuat antara pencapaian murid sekarang dengan pencapaian murid-murid lalu melalui rekod ujian formatif yang telah dikendalikan dan mencatatkan masalah yang dihadapi oleh murid-murid dahulu serta langkah penyelesaian yang telah diambil. Dengan cara ini, guru dapat mengekalkan prestasi pelajar dan meramal pencapaian pada akhir penggal persekolahan.
• mengubah suai pengajaran seseorang guru.
• guru juga dapat menentukan pendekatan yang lebih baik dalam penyampaian.
• memberikan bimbingan pembelajaran kepada murid-murid.
menjadikan murid sentiasa bersedia untuk menduduki siri ujian yang dijalankan dan dengan itu memerlukan ketekunan dan tumpuan kepada topik-topik pembelajaran
No comments:
Post a Comment