Asal usul kamishibai tidak jelas, tetapi sumber asas permulaannya dapat ditelusuri kembali dengan mengkaji berbagai tradisi bercerita menggunakan illustrasi bergambar di Jepun seperti sketsa etoki dan emaki dan lain-lain teknik bercerita visual yang telah diamalkan sejak lama dulu. Walau bagaimanapun, bentuk Kamishibai yang difikirkan hari ini dibangunkan sekitar tahun 1929 dan agak popular pada tahun 30-an, dan 40-an, tetapi akhirnya mati dengan pengenalan televisyen yang mula digunakan pada tahun 1950-an.
Kamishibai biasanya terdiri daripada penyampai cerita yang berdiri di sebelah kanan kotak kayu atau panggung kecil yang mengandungi 12-20 kad gambar yang menampilkan visual yang mengiringi setiap kisah. Kotak kayu ini diletakkan diatas basikal pencerita. Penyampai mengubah kad, mengubah kelajuan peralihan setiap ilustrasi gambar untuk disesuaikan dengan aliran cerita yang dia sampaikan. Penyampai Kamishibai terbaik tidak membaca cerita, sebaliknya mengawal penonton melalui riak dan pandangan matanya.
Agak sukar untuk memberi tanggapan kepada kamishibai melainkan dengan melihatnya dalam situasi sebenar. Klip di bawah ini adalah pelawak kamishibai Master Yassan. Walaupun anda tidak boleh berbahasa Jepun, sedutan rakaman berikut akan membantu anda memahami bagaimana penyampai menggunakan visual dan naratif untuk berhubung dengan penonton.
Walaupun Kamishibai adalah satu teknik menyampaikan cerita bergambar yang telah wujud lama dulu tetapi kaedah ini masih boleh disampaikan pada hari ini dengan mengaplikasikannya melalui penggunaan multimedia. Tara McGowan, yang menulis The Kamishibai Classroom, mengatakan bahawa visual Kamishibai lebih seperti bingkai dari sebuah filem. 'Gambar-gambar Kamishibai direka untuk dilihat hanya beberapa saat, jadi butiran melampau merintangi cerita dan membuka kemungkinan salah tafsir.' Ia penting untuk mereka bentuk setiap kad, katanya, '... untuk menumpukan penonton Perhatian pada watak-watak dan pemandangan yang paling penting di mana-mana masa yang diberikan. 'Jika bahan anda mengandungi banyak terperinci yang tidak dapat dihapuskan, maka Kamishibai mungkin bukan cara yang sesuai untuk memberitahu cerita anda, kata McGowan. Dan ekonomi ungkapan adalah matlamat, sukar untuk mencari medium yang lebih sempurna. 'Mudah untuk membayangkan bagaimana kita boleh menggunakan semangat kamishibai yang sama dengan persembahan moden kita yang merangkumi penggunaan multimedia dan skrin.
Pelajaran untuk persembahan hari ini dari kamishibai
Terdapat banyak pengajaran yang boleh kita gunakan untuk persembahan moden yang diberikan dengan bantuan multimedia. Berikut adalah lima perkara yang perlu diingat.
(1) Visual mesti besar dan jelas.
Visual di Kamishibai adalah besar dan jelas dan mudah dilihat untuk penonton. Ingat: 'Reka bentuk untuk barisan terakhir' adalah mantra kami. Pendekatan 'besar dan jelas' ini berbeza dari buku gambar yang mempunyai lebih terperinci kerana ia dilihat oleh pembaca individu. Dengan cara yang sama, butiran visual yang lebih terperinci pada skrin tidak sesuai untuk kebanyakan konteks persembahan kerana butiran tersebut terlalu sukar untuk dilihat.
(2) Memanfaatkan ruang sepenuhnya
Seni Kamishibai tidak boleh dalam keadan celaru. Seluruh kad digunakan walaupun kebanyakan daripada kad mungkin kosong yang membolehkan unsur-unsur positif di kanvas lebih menyerlah. Terdapat juga elemen yang kelihatan tersembunyi. Otak kita akan mengisi cebisan-cebisan yang hilang itu sebagai satu kesempurnaan dan pelengkap kekurangan. Ini membuat imej kelihatan lebih besar dan lebih mudah daripada jika semua unsur unsur dalam cerita dimuatnaikkan ke dalam gambar.
(3) Visual mungkin mengambil peranan yang aktif.
Visual itu bukan sekadar bantuan, ianya adalah bahagian penting dalam pameran itu. Penjelasan akan diberi oleh pencerita apabila tiba masa setiap visual dipaparkan. Ini keseimbangan antara visual dan aural dari sudut pandang para penonton, serta aliran aliran harmoni yang baik dari sudut pandangan penyampai.
(4) Matlamat untuk berhati-hati mengurangkan kembali butiran.
Kamishibai adalah berbeza dari buku gambar dengan cara yang sama bahawa dokumen berbeza daripada persembahan visual secara langsung. Pembentangan dengan sifatnya sangat tidak banyak butir-butir visual dan hanya yang diperlukan sahaja dipaparkan, selebihnya adalah atas keupayaan pencerita untuk untuk menyampaikan cerita dengan lebih jelas.
(5) Penceritaan melibatkan penyertaan penonton.
Walaupun kita menggunakan visual, hubungan penyampaian antara pencerita dengan penonton masih penting. Pelakon lama Kamishibai benar-benar mendapat anak-anak yang terlibat dalam persembahan. Kamishibai tidak seperti TV, di mana anda hanya duduk di sana. Seorang pelaku kamishibai yang baik menanggapi jawapannya dan benar-benar melibatkan penontonnya. Menariknya, sesetengah tuan kamishibai dari tahun 1950-an menyatakan bahawa penonton muda mereka kurang terlibat dan lebih pasif apabila TV menjadi popular. Kanak-kanak telah terbiasa hanya duduk di depan dan bukannya terlibat dengannya.
No comments:
Post a Comment