RUBRIK
PEMARKAHAN
Rubrik Pentaksiran
Kertas Cadangan Penyelidikan Tindakan
Aspek
Kriteria
|
CEMERLANG
|
BAIK
|
SEDERHANA
|
LEMAH
|
1.0
PENDAHULUAN
1.1 Refleksi pengalaman yang lalu
1.2 Refleksi nilai Pendidikan
(10
markah)
1.3 Tinjauan Literatur
(10
markah)
|
(9 –
10 markah)
Menghurai pengalaman P&P yang
berkaitan dengan fokus kajian amat jelas
Menilai kembali pengalaman P&P
yang berkaitan dengan fokus amat berkesan
Membincangkan secara mendalam
andaian, nilai dan kepercayaan terhadap P&P dalam refleksi pengalaman
P&P
Membincangkan secara amat terperinci
jurang antara nilai dan kepercayaan yang dipegang dengan amalan P&P yang
dilaksanakan
(9 –
10 markah)
Menghubungkait artikel-artikel penyelidikan dengan isu keprihatinan
yang telah dikenal pasti dengan amat jelas
Penggunaan sedutan kata (Quotation)
yang amat sesuai
Sorotan kajian tindakan mengandungi
sekurang-kurangnya 5 sumber kajian lepas yang tepat dan releven
Penulisan rujukan dan bibliografi yang betul
(sistem APA)
|
(7 –
8 markah)
Menghurai pengalaman P&P yang
berkaitan dengan fokus kajian jelas
Menilai kembali pengalaman P&P
yang berkaitan dengan fokus berkesan
Membincangkan andaian, nilai dan
kepercayaan terhadap P&P dalam refleksi pengalaman P&P
Membincangkan secara terperinci
jurang antara nilai dan kepercayaan yang dipegang dengan amalan P&P yang
dilaksanakan
(7 –
8 markah)
Menghubungkait artikel-artikel penyelidikan dengan isu keprihatinan
yang telah dikenal pasti dengan jelas
Penggunaan sedutan kata (Quotation)
yang sesuai
Sorotan kajian tindakan mengandungi
sekurang-kurangnya 4 sumber kajian lepas yang tepat dan releven
Penulisan rujukan dan bibliografi hampir betul
(sistem APA)
|
(4 –
6 markah)
Menghurai pengalaman P&P yang
berkaitan dengan fokus kajian secara kurang jelas
Menilai kembali pengalaman P&P
yang berkaitan dengan fokus secara kurang berkesan
Membincangkan secara kurang jelas
andaian, nilai dan kepercayaan terhadap P&P dalam refleksi pengalaman
P&P
Membincangkan secara kurang jelas
terperinci jurang antara nilai dan kepercayaan yang dipegang dengan amalan
P&P yang dilaksanakan
(4 –
6 markah)
Menghubungkait artikel-artikel penyelidikan
dengan isu keprihatinan yang telah dikenal pasti secara kurang jelas
Penggunaan sedutan kata (Quotation)
yang kurang sesuai
Sorotan kajian tindakan mengandungi
sekurang-kurangnya 3 sumber kajian lepas yang kurang tepat dan kurang releven
Penulisan rujukan dan bibliografi yang kurang
betul (sistem APA)
|
(1 –
3 markah)
Menghurai pengalaman P&P yang
berkaitan dengan fokus kajian secara tidak jelas
Menilai kembali pengalaman P&P
yang berkaitan dengan fokus secara tidak berkesan
Membincangkan secara tidak jelas
andaian, nilai dan kepercayaan terhadap P&P dalam refleksi pengalaman
P&P
Membincangkan secara tidak terperinci
jurang antara nilai dan kepercayaan yang dipegang dengan amalan P&P yang
dilaksanakan
(1 –
3 markah)
Menghubungkait artikel-artikel penyelidikan
dengan isu keprihatinan yang telah dikenal pasti secara tidak jelas
Penggunaan sedutan kata (Quotation)
yang tidak sesuai
Sorotan kajian tindakan mengandungi
sekurang-kurangnya 3 sumber kajian lepas yang tidak tepat dan tidak releven
Penulisan rujukan dan bibliografi yang tidak
betul (sistem APA)
|
2.0 FOKUS KAJIAN
2.1 Isu Kajian /Keprihtinan (10m)
2.1 Tinjauan dan Analisis
Masalah (15m)
Jumlah :
(25 markah)
|
(20 – 25 markah)
Mengenal
pasti dan menghuraikan isu keprihatinan yang berkait dengan pengalaman
pengkaji dan relevan kepada keperluan murid dengan amat baik dan jelas
Dapat
menilai pemilihan fokus berdasarkan kriteria berikut:
·
Kebolehtadbiran
·
Kepentingan
·
Kebolehgunaan
·
kawalan
·
kolaborasi
·
kerelevanan kepada sekolah
Menyatakan
fokus kajian dan peluang penambahbaikan dengan amat jelas
Menghuraikan cara pengumpulan
data awal untuk membuktikan masalah / isu wujud secara amat terperinci
|
(14 – 19 markah)
Mengenal
pasti dan menghuraikan isu keprihatinan yang berkait dengan pengalaman
pengkaji dan relevan kepada keperluan murid dengan baik dan jelas
Dapat menilai pemilihan fokus berdasarkan 4 daripada 6 kriteria
berikut:
·
Kebolehtadbiran
·
Kepentingan
·
Kebolehgunaan
·
kawalan
·
kolaborasi
·
kerelevanan kepada sekolah
Menyatakan
fokus kajian dan peluang penambahbaikan dengan jelas
Menghuraikan cara pengumpulan
data awal untuk membuktikan masalah / isu wujud secara terperinci
|
(7 – 13 markah)
Mengenal
pasti dan menghuraikan isu keprihatinan yang berkait dengan pengalaman
pengkaji dan relevan kepada keperluan murid dengan kurang baik dan kurang
jelas
Dapat menilai pemilihan fokus berdasarkan 3 daripada 6 kriteria
berikut:
·
Kebolehtadbiran
·
Kepentingan
·
Kebolehgunaan
·
kawalan
·
kolaborasi
·
kerelevanan kepada sekolah
Menyatakan
fokus kajian dan peluang penambahbaikan dengan kurang jelas
Menghuraikan cara pengumpulan
data awal untuk membuktikan masalah / isu wujud secara kurang jelas
|
(1 – 6 markah)
Mengenal
pasti dan menghuraikan isu keprihatinan yang berkait dengan pengalaman
pengkaji dan relevan kepada keperluan murid secara tidak baik dan tidak jelas
Dapat menilai pemilihan fokus berdasarkan 2 daripada 6 kriteria
berikut:
·
Kebolehtadbiran
·
Kepentingan
·
Kebolehgunaan
·
kawalan
·
kolaborasi
·
kerelevanan kepada sekolah
Menyatakan
fokus kajian dan peluang penambahbaikan secara tidak jelas
Menghuraikan cara pengumpulan
data awal untuk membuktikan masalah / isu wujud secara tidak jelas
|
3.0 OBJEKTIF KAJIAN
3.1 Objektif Kajian
3.2 Soalan Kajian
(5 markah)
|
(5 markah)
Pernyataan objektif kajian
tindakan dapat dinyatakan dengan amat
jelas 3 perkara berikut
·
fokus
·
tindakan
·
pencapaian tindakan
Soalan kajian amat relevan dengan objektif kajian
|
(4 markah)
Pernyataan objektif kajian tindakan dapat dinyatakan dengan jelas 3 perkara berikut
·
fokus
·
tindakan
·
pencapaian tindakan
Soalan kajian relevan dengan objektif kajian
|
(3 markah)
Pernyataan objektif kajian tindakan dapat dinyatakan dengan kurang jelas 3 perkara berikut
·
fokus
·
tindakan
·
pencapaian tindakan
Soalan kajian kurang relevan dengan objektif
kajian
|
(1 – 2 markah)
Pernyataan objektif kajian tindakan tidak dinyatakan dengan jelas 3 perkara berikut
·
fokus
·
tindakan
·
pencapaian tindakan
Soalan kajian tidak relevan dengan objektif
kajian
|
4.0
KUMPULAN SASARAN
(5 markah)
|
(5 markah)
Memerihalkan
ciri-ciri respoden secara terperinci semua perkara berikut:
·
bilangan
·
jantina
·
nama kelas / jawatan
·
prestasi akademik
·
ciri-ciri unik yang lain
|
(4 markah)
Memerihalkan ciri-ciri respoden secara terperinci 4 perkara berikut:
·
bilangan
·
jantina
·
nama kelas / jawatan
·
prestasi akademik
ciri-ciri unik
yang lain
|
(3 markah)
Memerihalkan ciri-ciri respoden secara terperinci 3 perkara berikut:
·
bilangan
·
jantina
·
nama kelas / jawatan
·
prestasi akademik
·
ciri-ciri unik yang lain
|
(1 – 2 markah)
Memerihalkan ciri-ciri respoden secara terperinci 2 perkara berikut:
·
bilangan
·
jantina
·
nama kelas / jawatan
·
prestasi akademik
ciri-ciri unik
yang lain
|
5.0
TINDAKAN YANG DICADANGKAN
5.1 Perancangan Tindakan
(15 markah)
|
(12 – 15 markah)
Memperincikan langkah-langkah/aktiviti tindakan (P&P)
dengan amat jelas beserta dengan rujukan
Memberi rasional terhadap tindakan yang dicadangkan dengan
amat jelas
|
(7 – 11 markah)
Memperincikan langkah-langkah/aktiviti tindakan (P&P)
dengan jelas beserta dengan rujukan
Memberi rasional terhadap tindakan yang dicadangkan dengan
jelas
|
(4 – 6 markah)
Memperincikan langkah-langkah/aktiviti tindakan (P&P)
berserta rujukan yang kurang jelas
Memberi rasional terhadap tindakan yang dicadangkan dengan
kurang jelas
|
(1 – 3 markah)
Memperincikan langkah-langkah/aktiviti tindakan (P&P)
beserta rujukan yang tidak jelas
Memberi rasional terhadap tindakan yang dicadangkan secara
tidak jelas
|
5.2 Perancangan
Cara
Mengumpul Data
(10 markah)
|
(9 – 10 markah)
Merancang kaedah pengumpulan data yang amat sesuai untuk menjawab soalan kajian
tindakan
Instrumen kajian tindakan dijelaskan
dengan amat terperinci dan dilampirkan
|
(7 – 8 markah)
Merancang kaedah pengumpulan data yang sesuai untuk menjawab soalan kajian
tindakan
Instrumen kajian tindakan dijelaskan
dengan terperinci dan dilampirkan
|
(4 – 6 markah)
Merancang kaedah pengumpulan data yang kurang sesuai untuk menjawab soalan kajian
tindakan
Instrumen kajian tindakan dijelaskan
secara kurang terperinci dan dilampirkan
|
(1 – 3 markah)
Merancang kaedah pengumpulan data secara tidak sesuai
untuk menjawab soalan kajian tindakan
Instrumen kajian tindakan dijelaskan
secara tidak terperinci dan dilampirkan
|
5.3 Perancangan Cara Menganalisis Data
(10 markah)
|
(9 – 10 markah)
Kaedah analisis data amat tepat bagi jenis data yang dikumpul
Perancangan kaedah analisis data dijelaskan dengan amat baik
|
(7 – 8 markah)
Kaedah analisis data tepat bagi jenis data yang dikumpul
Perancangan kaedah analisis data dijelaskan dengan baik
|
(4 – 6 markah)
Kaedah analisis data kurang tepat
bagi jenis data yang dikumpul
Perancangan kaedah analisis data dijelaskan secara kurang baik
|
(1 – 3 markah)
Kaedah analisis data tidak tepat bagi
jenis data yang dikumpul
Perancangan kaedah analisis data tidak dijelaskan dengan baik
|
5.4 Perancangan Pelaksanaan Kajian
·
Jadual pelaksanaan
· Kos kajian
(10 markah)
|
(9 - 10 markah)
Menyediakan jadual pelaksanaan/carta Gantt dengan lengkap
Menyediakan anggaran kos kajian dengan amat
terperinci
|
(7 - 8 markah)
Menyediakan jadual pelaksanaan/carta Gantt dengan hampir lengkap
Menyediakan anggaran kos kajian dengan amat
terperinci
|
(4 - 6 markah)
Menyediakan jadual pelaksanaan/carta Gantt secara kurang lengkap
Menyediakan anggaran kos kajian secara kurang terperinci
|
(1 – 3 markah)
Menyediakan
jadual pelaksanaan/carta Gantt secara tidak lengkap
Menyediakan anggaran kos kajian secara tidak terperinci
|
No comments:
Post a Comment