Friday 8 July 2016

Panorama Lanskap China

Tanah Merah Donngchuan China
China merupakan negara yang penuh dengan kejutan di mana banyak imej yang menakjubkan dari lanskap besar secara perlahan-lahan dipaparkan. Tanah Merah Dongchuan adalah salah satu contoh daripada ratusan tempat-tempat yang pasti tidak akan anda temui di peta pelancongan.


Jurugambar pertama 'menemui' Lokasi ini jauh di pedalaman dengan pemandangan yang cantik pada pertengahan tahun 1990an. China Trekking menjelaskan, 'Jurugambar pertama datang dan memenangi anugerah, tetapi lokasi dirahsiakan dengan rapi. Tetapi perlahan-lahan maklumat lokasi ini bocor dan kini semakin ramai jurugambar membuat perjalanan sukar mereka ke pergunungan gersang. Tanah merah cemerlang, buckwheats kuning dan langit dramatik menjadikan rantau di sekeliling Dongchuan syurga bagi jurugambar.

Beberapa pelancong yang tiba di sini perlu berurusan untuk mendapatkan kemudahan infrastruktur yang hampir tidak wujud. Di kawasan di mana hampir tiada hotel dan pengangkutan awam. Walau bagaimanapun, beberapa agensi-agensi pelancongan tempatan sudahpun menawarkan lawatan penemuan visual yang luar biasa. Ia tidak lama lagi akan menjadi salah satu tarikan utama di wilayah Yunnan.


Blue Moon Valley
kawasan Blue Moon Valley juga dikenali sebagai kawasan Shika Snow Mountain yang terletak di barat daya Shangri-La kira-kira 7km dari Shangril-La. Boleh dihubugkan dengan Kabel tarik yang telah mula berkhidmat sejak 2006. Dengan 4,190 meter panjang, kabel ini menjadi yang paling panjang di Wilayah Yunnan. Orang ramai boleh berada di puncak (4,000 meter di atas paras laut) dari kaki gunung (3,270 meter di atas paras laut). Apabila berdiri di puncak, akan kelihatan pemandangan Meili Gunung Salji Meili dan Gunung Salji Naga Jade, serta gunung salji di Daocheng, Sichuan. Shika adalah perkataan Tibet yang bermaksud gunung banyak rusa. Dikatakan apabila Sakyamuni mula mengajar agama Buddha di Taman Rusa, dua rusa mendengar kepadanya dengan penuh perhatian dalam postur lutut ke bawah. Oleh itu, rusa bermaksud rakyat biasa dan dianggap sebagai maskot dalam agama Buddha Tibet. Ia adalah simbol panjang umur dan kepatuhan dan ketaatan kepada dharma.


Air terjun Libo Zhangjiang, Guizhou, China.


Rainbow Mountains


Gunung-ganang adalah sebahagian daripada fenomena biasa yang menghiasi pembentukan geologi Zhangye Danxia Park di China. Lapisan batu pasir berwarna yang berbeza dan mineral telah terbentuk bersama-sama lebih 24 juta tahun. Pembentukan yang ada persamaan dengan keadaan mukabumi yang terjadi di British Columbia dipanggil Rainbow Range dibentuk dari campuran batu gunung berapi dan pelbagai mineral.


Formasi ini terbentuk ke dalam lembah-lembah selepas beribu-ribu tahun kesan tindakan hujan dan angin, dan rantau ini telah disenaraikan sebagai tapak Warisan Dunia UNESCO sejak tahun 2010.

Taman Hutan Negara Zhangjiajie

Pada tahun 1982 ia telah diiktiraf sebagai taman hutan negara pertama China dengan keluasan 4,810 ha. Taman Hutan Negara Zhangjiajie adalah sebahagian daripada yang lebih besar 397. 5 km2 Kawasan Indah Wulingyuan. Pada tahun 1992, Wulingyuan telah diiktiraf secara rasmi sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO. Ia kemudiannya diluluskan oleh Kementerian Tanah dan Sumber sebagai Zhangjiajie Sandstone Peak  Forest National Geopark (3,600 kilometer persegi) pada tahun 2001. Pada tahun 2004, Zhangjiajie Geopark telah disenaraikan sebagai UNESCO Global Geopark.



Tasik Crescent China
Crescent Lake China Gurun Gobi terletak di pinggir sebuah bandar purba yang pernah digunakan oleh peniaga memulakan perjalanan mereka di sepanjang Jalan Sutera ke Barat. Hari ini ia menjadi kering dan telah jatuh lebih daripada 25 kaki dalam tempoh 30 tahun yang lalu, sebahagiannya disebabkan oleh air yang diarahkan untuk petani tempatan dan dua kali ganda daripada penduduk, menyebabkan kehilangan perlahan tasik yang telah wujud beribu-ribu tahun.

Pada tahun 2006, kerajaan tempatan memutuskan untuk campur tangan dan menyelamatkan oasis, menambah air ke dalam tasik. Tasik ini mempunyai 218m panjang dari timur ke barat dan 54m lebar dari utara ke selatan dan mengandungi mata air tulen.

Bersebelahan dengan tasik ialah pagoda tradisional dan jalan yang dipenuhi dengan gerai-gerai cenderamata. Bahagian ini popular dengan pelancong yang diambil penunggang-penunggang unta untuk bersiar-siar di puncak bukit pasir sekitarnya.

Situasi luar biasa tasik itu yang berada di tengah-tengah padang pasir itu dipercayai disebabkan oleh kawasan yang rendah, manakala kedudukannya juga dianggap mengelakkan pasir berlebihan dari bukit pasir sekitarnya jatuh ke dalamnya.

No comments: