Sunday, 14 August 2016

Bunga Bangkai Amorphophallus

Bunga bangkai atau suweg adalah kumpulan tumbuhan Amorphophallus dari keluarga Araceae (tals-talasan). Jenis yang paling dikenal dari bunga bangkai (Amorphophallus) adalah bunga bangkai raksasa atau suweg raksasa atau titan arum yang mempunyai nama latin Amorphophallus titanum dan Amorphophallus gigas atau Sumatera Giant Amorphophallus. Amorphophallus titanum mencatat rekod sebagai bunga dengan struktur perbungaan tertinggi di dunia diikuti Amorphophallus gigas di tangga kedua.

Kita mungkin terfikir bahawa bunga bangkai hanya merupakan satu spesis sahaja walhal terdapat lebih 170 spesies tumbuhan ini di seluruh dunia.

Terdapat juga kalangan mereka yang menyamakan bunga bangkai dengan bunga Rafflesia. Padahal antara Amorphophallus dan Rafflesia adalah dua jenis bunga yang berbeza meskipun sama-sama berukuran raksasa dan mengeluarkan bau kurang menyenangkan.

Bunga bangkai dalam bahasa latin disebut Amorphophallus yang berasal dari bahasa Yunani Kuno “Amorphos” yang bererti “cacat, tanpa bentuk” dan “phallos” yang berarti “penis”.

Bunga bangkai (Amorphophallus) merupakan tumbuhan khas dataran rendah yang tumbuh di daerah beriklim tropika dan subtropika bermula dari kawasan Afrika barat hingga ke Kepulauan Pasifik termasuk di Indonesia. Sebagian besar, bunga bangkai merupakan spesies endemik.

Bunga bangkai yang merupakan tumbuhan dengan bunga terbesar dan tertinggi di dunia ini termasuk tanaman dari suku talas-talasan (araceae) dengan bentuk dan ukuran umbi yang bervariasi pada setiap jenisnya.

Bunga bangkai (Amorphophallus) mengalami dua fasa dalam hayatnya yang berlangsung secara bergantian dan terus menerus, yakni fasa vegetatif dan fasa generatif. Pada fasa vegetatif di atas umbi bunga bangkai tumbuh batang tunggal dan daun yang mirip daun betik. Setelah batang dan daun layu, yang akan tersisa ialah umbi di dalam tanah. Apabila keadaan memungkinkan pertumbuhan, fasa generatif yakni munculnya bunga baru yang menggantikan batang dan daun yang layu tadi. Fase ini kan terjadi berulang dan terus menerus.
Ketika bunga bangkai mengalami fasa generatif (bunga mekar), bunga tertinggi ini mengeluarkan bau menyengat seperti bau bangkai. Bau busuk ini berfungsi sebagai pemikat bagi lalat dan kumbang yang mana serangga-serangga tersebut akan berkontribusi dalam proses penyerbukan. Apabila selama masa mekarnya terjadi pembuahan, maka akan terbentuk buah-buah berwarna merah dengan biji pada bagian bekas pangkal bunga. Dan bunga bangkai kemudian kembali memasuki fase vegetatif.

Pokok Bunga Bangkai (Titan Lily) - The titan lily, atau  dikenali juga sebagai bunga mayat tumbuh dari ubi yang besar yang boleh mencapai 170 paun atau lebih. Ia boleh mencapai 12 kaki tinggi dalam penanaman rumah hijau dan pernah ditemui tumbuh di hutan dengan ketinggian mencapai 20 kaki tinggi Pokok ini boleh hidup selama kira-kira setahun.

Apabila ia berbunga, bunga ini biasanya kekal terbuka selama dua hari. Apabila bunga terbuka sepenuhnya, ia mengeluarkan bau yang menjijikkan yang kuat pada waktu malam untuk menarik pendebunga seperti kumbang bangkai, lalat dan lebah peluh.
Tumbuhan ini telah ditemui oleh seorang pengembara dan ahli botani Itali bernama Dr. Odoardo Beccari pada tahun 1878 di hutan hujan tengah Sumatera di barat Indonesia. Spesimen pertama berbunga dalam penanaman di Taman Botani Diraja, Kew, England pada tahun 1889. Pada tahun 1999 Huntington mengusahakan pembungaan bunga bangkai mereka dan membuat liputan berita yang meluas di seluruh negara kerana ia mengeluarkan bunga buat kali pertama. Ia merupakan salah satu dari 11 pokok yang ditanam. Peristiwa sedemikian jarang berlaku di California, dan di Amerika Syarikat. Ia mungkin mengambil masa 15 tahun atau lebih untuk tanaman ini matang dari benih dan mekar. Selepas berbunga biasanya berlaku daun ganti dan mengambil masa bertahun-tahun untuk melihat bunga ini mekar semula.

Amorphophallus konjac
Konjac Amorphophallus (rivieri) adalah spesies makanan Yunnan dan Sichuan. Ia ditanam dalam bidang oleh petani tanah tinggi. ubi Its telah mendapat perhatian sebagai makanan diabetes. Mereka mengandungi 'Konjac Glucomannan' yang merupakan serat makanan yang sangat baik. polisakarida ini boleh mengurangkan jumlah kolesterol dan gula dalam darah, yang membawa kepada penurunan berat badan. Selain daripada nilai sebagai diet yang semula jadi tumbuhan ini mempunyai pelik dan menakjubkan bunga merah, yang membuat taman yang menarik dan tumbuhan tertutup. Daun adalah serupa dengan paeoniifolius Amorphophallus tetapi lebih kecil.
Apa yang dimaksud dengan Makanan Konjac? Konjac Glucomannan (KGM) merupakan bahan diet berbentuk serat yang dapat larut di dalam air, diperoleh dari akar tanaman Konjac. Makanan Konjac, terbuat dari Konjac Glucomannan, adalah makanan tradisional Cina dengan sejarah panjang selama dua ribu tahun lamanya. Makanan Konjac ini, yang di Cina disebut Moyuatau Juruo, dan di Jepang disebut Konnyaku atau Shirataki, merupakan makanan kesehatan populer di pasar-pasar Asia.

Traditional Konjac Foods dibuat oleh pertama mashing akar Konjac kemudian mendidih mash dalam air kapur. Proses ini membentuk gel yang kuat yang boleh dipotong ke dalam pelbagai bentuk dan saiz. Mi dibentuk adalah apa yang dikenali sebagai makanan Konjac.

Konjac adalah jenis makanan segera, yang terdiri daripada kira-kira 97% air dan 3% Konjac Glucomannan serat. Kombinasi ini menjadikan makanan Konjac makanan yang sangat beralkali.

Konjac Glucomannan telah menjadi ramuan tradisional yang digunakan dalam masakan Asia selama berabad-abad. Dalam banyak cara, ia hanya sebagai tradisional sebagai bihun, tauhu dan haba mi gel stabil.

Makanan Konjac boleh dibuat dalam pelbagai gaya dan bentuk mi seperti malaikat rambut, fettuccine, spaghetti, linguine, orzo, cincin mini, udang vegetarian, kerang dan sotong vegetarian vegetarian berbeza. Untuk ini, mi Konjac boleh dibentuk ke dalam hampir mana-mana produk makanan.

Sebahagian dari jenis-jenis bunga bangkai:
Amorphophallus konjac
Amorphophallus-bulbifer
Amorphophallus elliotii
amorphophallus bulbifer

Amorphophallus prainii

Amorphophallus paeoniifolius
Amorphophallus Elloitii
Amorphophallus Elloitii
Amorphophallus Henri
Amorphophallus abyssinicus
Amorphophallus Borneo
Amorphophallus Borneo
Amorphophallus Niah
Amorphophallus Pendulus
Amorphophallus albispathus
Amorphophallus ankarana

Amor-Antsingyensis Bogner
Amorphophallus calabaricus
Amorphophallus hirsutus




Amorphophallus staudti

Amorphophallus plicatus
Amorphophallus Albus



Amorphophallus Cirrifer 






Amorphophallus lewallei 
Amorphophallus Aphyllus 


































































Sumber:
https://alamendah.org/2010/06/28/mengenal-bunga-bangkai-amorphophallus-dan-jenis-macamnya/
http://www.smgrowers.com/products/plants/plantdisplay.asp?cat_id=3&plant_id=2727&page=

No comments: