Friday 11 November 2016

Syurga Plastik: Saintis merancang untuk menjadikan sisa bahan terbuang di Lautan Pasifik kepada sebuah pulau terapung

Dipetik dari:
http://www.recycledisland.com/introduction.html

Imej CGI bagaimana saintis percaya Pulau Kitarsemula akan kelihatan 
apabila ia selesai
Sebuah pulau saiz Hawaii dibuat sepenuhnya dari botol plastik boleh menjadi bahan perdebatan paling hangat di bumi, dan merupakan sebahagian daripada visi alam sekitar yang luar biasa untuk masa akan datang.

Imej CGI menunjukkan bagaimana sepasukan saintis Belanda merancang untuk mengambil 44 juta kilogram sisa plastik kini terlonjak sekitar di Lautan Pasifik dan menjadikannya Pulau Kitarsemula.

Habitat terapung akan dibina dari 44 juta kilogram sisa plastik
kini terlonjak di Lautan Pasifik
Tenaga solar dan gelombang akan digunakan untuk mengekalkan pulau dengan 500,000 penduduknya. Jurucakap bagi projek itu berkata: 'Cadangan itu mempunyai tiga matlamat utama; 1. Pembersihan lautan kita dari jumlah yang sangat besar sisa plastik;
2. Mewujudkan tanah baru; 
3. Membina habitat yang mampan.

'Recycled Island bertujuan untuk mengitar semula sisa plastik di lokasi berkenaan dan mengitar semula ke dalam entiti terapung. '

The Ocean Pacific kini memegang jumlah terbesar sisa plastik di dunia. Arus lautan menyimpan plastik dalam laut di tempat pembuangan sampah gergasi, yang membawa maut kepada kehidupan laut.

Sisa plastik dan bahan terbuang didapati dalam perut burung laut 
yang sudah mati
Burung Laut, seperti Albatross gergasi, melihat plastik dan sisa kepingan yang lebih kecil kelihatan seperti makanan dan ikan untuk dimakan.

Pasukan itu merancang untuk mengitar semula plastik di lokasi tersebut - dalam North Pacific Gyre - ke dalam berongga, blok terapung.

Designers merancang untuk model pulau di perairan Venice, Italy
Ini akan menjadi blok asas kepada 10.000 kilometer persegi (3,861 batu persegi) pulau. Di samping bandar moden, perancang berharap untuk mewujudkan kawasan yang besar dikhaskan untuk pertanian.

Pulau ini akan direka bentuk sebagai sebuah pulau yang lengkap, menyediakan sumber makanan dan kerja untuk penduduk. Jurucakap itu menambah: 'Pulau Kitarsemula atau Recycled Island harus dilihat sebagai satu peluang yang unik untuk mewujudkan habitat terapung baru dari awal, namun pada masa yang sama dapat membersihkan laut dari sebahagian besar pencemaran plastiknya '
Penduduk di pulau itu akan sepenuhnya mampu diri - seperti yang dicadangkan CGI iaitu penanaman rumpai laut.

No comments: