Sunday 4 November 2018

Pertanian Masa Depan

'Di gurun pasir Australia Selatan, kemudahan tenaga solar digunakan untuk menjana penanaman tomato untuk negara.'

Memandu di kawasan dataran belukar kering yang luas merata ke arah Port Augusta, utara Adelaide, perkara pertama yang pengunjung akan sedar ialah adanya menara solar mencakar langit daripada Sundrop Farms. Hanya apabila anda menghampirinya anda akan melihat 24,000 cermin yang setiap daripadanya memantulkan cahaya ke arah menara ini, 127m di atas tanah. Tenaga haba dimanfaatkan untuk menjana 20 hektar rumah kaca yang terletak bersebelahan, yang seterusnya menghasilkan kira-kira 350 tan tomato setiap minggu.

Selamat datang kepada pertanian masa depan: hi-tech, berintensifkan modal sistem pemeliharaan makanan secara mampan dan bersih untuk orang ramai - semuanya terletak di berbatu, negara gersang di mana zon tanaman tenggara Australia memenuhi Outback dan hujan tahunan kurang daripada 250mm. 'Jika anda boleh ladang berjaya di sini, anda boleh mengusahakan hampir di mana sahaja di dunia,' kata Ketua Pegawai Eksekutif Philipp Saumweber, yang memulakan kerjayanya di Goldman Sachs, dan datang dari keluarga yang kaya Jerman yang bersama yang dibiayai pembangunan Sundrop Farms. 'Saya tidak eko-pahlawan tetapi saya mahu mencipta satu model perniagaan baru untuk pertanian, berdasarkan konsep melakukan lebih dengan kurang dan berkembang dengan cara yang paling mampan atau pemulihan. Ini adalah apa yang telah kita capai.'

projek Saumweber ini - dilahirkan tujuh tahun lalu di sebuah rumah kaca berdekatan kecil, di mana ia berlari pada panel solar buatan sendiri, hidroponik belakang rumah dan impian besar - kini merupakan $ 175,000,000, sangat produktif 'ladang' yang dibuka pada bulan Jun dan kini menghasilkan 10-15 per peratus daripada tomato kekuda Australia. Ia berjalan hampir sepenuhnya kepada kuasa haba solar, ihsan array 15ha cermin yang memakan menara dengan tenaga haba, daripada menggunakan photovoltaic yang lebih biasa panel cahaya menukar.

Tenaga yang digunakan untuk memanaskan air laut dalam dandang luas, menjana elektrik daripada wap yang terhasil dan pemanasan haba untuk hothouses. Kuasa wap dijana mendorong tumbuhan penyahgaraman yang besar, beralih sentiasa beredar air laut dari Spencer Gulf yang terletak berhampiran ke air tawar. Dalam rumah kaca, 750,000 tanaman tomato rebeh akar mereka ke dalam paip hidroponik.

'Apabila anda melihat berapa banyak sumber pertanian konvensional moden menggunakan sekarang - sungai, air tawar, bahan api fosil, bahan kimia, tanah - ia tidak mampan, dan keluarga kami tidak mahu terus dana atau menggalakkan itu,' kata Saumweber. 'Kita melihat di seluruh dunia untuk di mana untuk bermula model Sundrop dan Australia adalah ideal -. Ia datang daripada kemarau dan ada minat yang mendalam dalam pertanian penjimatan air' Di samping itu, 'yang paling menghasilkan sini masih ditanam di padang supaya [industri] terbuka kepada konsep baru; iklim adalah selesa dan anda mempunyai universiti yang baik dan pengetahuan teknologi.' Berdiri di salah satu rumah kaca luas Sundrop, dikelilingi oleh hutan Merlice anggur tomato sarat dengan masak buah-buahan dan mendaki ke arah matahari dalam baris 200m panjang, Saumweber berkata dia picit dirinya untuk mempercayai penglihatannya telah menjadi kenyataan.

The rumah kaca adalah hab aktiviti tenang:, kereta api elektrik kecil tanpa pemandu mengekori kereta yang sarat dengan tomato merah meluncur di sekeliling, menyampaikan tuaian melalui pintu automatik ke kandang pembungkusan. Tangga slaid bersama-sama setiap baris, dengan pekerja mencabut buah masak dua kali seminggu dan lain-lain secara manual pendebungaan bunga baru muncul pada anggur setiap dua hari. Ladang ini menggaji 150 pekerja dari Port Augusta dan berdekatan Port Pirie, termasuk banyak jangka panjang menganggur atau mereka yang kehilangan oleh kelembapan perlombongan.

udara di dalam adalah nyaman pada hari pedalaman musim dingin ini, terima kasih kepada pemanasan haba, yang membantu buah masak secara semula jadi pada anggur. Pada musim panas, apabila suhu di luar boleh memukul 47ºC, yang rumah kaca adalah kawalan iklim dengan penyejukan penyejatan dan shadecloths gelongsor.

Tiada gas buatan digunakan untuk memerahkan atau masak tomato. Tetapi dalam satu lagi inovasi teknologi tinggi, tahap karbon dioksida meningkat dalam rumah kaca untuk meningkatkan pengeluaran tanaman oleh kira-kira 30 peratus. Ketua penanam Adrian Simkins berkata tidak racun perosak digunakan; sebaliknya, pepijat mesra atau berfaedah seperti ladybirds digalakkan, dan perangkap dan pheromones digunakan untuk menyekat serangga yang tidak diingini. Perosak dan bug masalah adalah minimum, di mana-mana, disebabkan oleh pengasingan di ladang ini.

Keamatan cahaya Port Augusta dan persekitaran semakin terkawal bermakna tomato boleh diambil hanya 10 minggu selepas setiap anak benih tertanam di dalam paip hidroponik itu. benih baru ditanam antara anggur matang, memberi Sundrop kitaran pengeluaran yang unik yang merangkumi 50 minggu setahun - penting bagi membekalkan Coles pasar raya dengan sehingga 25,000 tan tomato setiap tahun.

'Ia berbunyi seperti pertanian kos tinggi tetapi kerana kos skala dan penyenggaraan yang rendah kita, kita sebenarnya boleh berkembang tomato sangat kompetitif,' kata Saumweber. 'Anda perlu dimasukkan ke dalam banyak lebih banyak modal pendahuluan untuk membinanya tetapi kita tidak perlu membeli air, elektrik, bahan api atau racun serangga, tanah kami adalah murah dan kos tahunan kami menjalankan operasi hortikultur besar adalah sangat rendah. ' Pelabur dan peruncit telah cepat untuk melihat merit kaedah Sundrop Farms 'dan potensi untuk mengembangkan model di peringkat global. Pada tahun 2014, firma ekuiti persendirian Kohlberg Kravis Roberts membantu pembinaan dana daripada kemudahan perdana SA apabila ia disuntik lebih daripada $ US100 juta ke dalam perkongsian dengan keluarga Saumweber yang berpangkalan di Jerman. Baru-baru ini menendang-memulakan ujian untuk membina rumah kaca solar sama di Portugal dan Amerika Syarikat.

Dan manakala 10 tahun pertama berdedikasi untuk menghasilkan tomato kekuda untuk Coles - enam trak kontena dua meninggalkan ladang Port Augusta setiap hari, menuju ke pusat pengedaran di Perth, Darwin, Adelaide, Melbourne, Sydney dan Brisbane - yang rumah kaca dengan mudah boleh berkembang lain jenis tomato dan sayur-sayuran seperti lada atau timun.

'Ini adalah masa depan,' kata Saumweber. 'Sama seperti revolusi hijau the'70s memberikan kita Traktor lebih besar, lebih pelbagai biji benih dan pengairan yang lebih baik, saya fikir langkah besar seterusnya ke hadapan dalam pengeluaran makanan akan kesungguhan yang mampan pertanian - melakukan lebih dengan kurang input tetapi pada skala yang lebih besar dan dengan lebih berkesan.

'Ia sudah di sini - kita dan berjalan - tetapi saya fikir kita akan melihat lebih banyak inovasi dalam bidang pertanian secara amnya, dan bukan hanya kerana kita perlu makan lebih ramai orang di Asia Millennials mengambil berat tentang bagaimana mereka makan, apa yang mereka makan. dan bagaimana ia dihasilkan dan ditanam;. tidak dapat tidak quo status pertanian akan dicabar Apa yang kami lakukan di sini adalah hanya permulaan trend yang lebih besar ke arah cara baru untuk menghasilkan makanan '.

Dipetik dari: http://www.theaustralian.com.au/life/weekend-australian-magazine/this-is-the-future-of-farming/news-story/99fd0a207d8b6aa0768c32fd61b3d00e

No comments: