Saturday 26 August 2017

Wal Kurma Tompok Tompok




Kurma (Phoenix dactylifera L.) adalah salah satu tanaman buah tertua yang ditanam di kawasan-kawasan gersang Semenanjung Arab, Afrika Utara, dan Timur Tengah. Pokok kurma atau tamar (Bahasa Arab: نخلة التمر‎, Nakhlah al-Tamr; nama sains Phoenix dactylifera) ialah sejenis pokok palma dalam genus Phoenix, ditanam secara besar-besaran untuk mendapatkan buahnya. Oleh sebab sejarah penanamannya yang lama, taburan asalnya tidak diketahui, tetapi mungkin berasal di suatu tempat di wahah gurun di Afrika Utara, dan mungkin juga Asia Barat Daya. Kawasan asal pokok ini kemungkinan besarnya ialah negara Iraq, tetapi penanaman kurma telah tersebar ke banyak negara sejak zaman dahulu.

Buah kurma adalah sumber makanan utama dan sumber pendapatan untuk penduduk tempatan di Timur Tengah dan Afrika Utara, dan memainkan peranan penting dalam ekonomi, masyarakat, dan alam sekitar dalam bidang ini. Selain sebagai sumber makanan, buah kurma dibungkus dan diproses dalam beberapa cara, dan bahagian lain pokok digunakan untuk pelbagai tujuan. pokok kurma adalah tumbuhan diploid, abadi, dioecious, dan monocotyledonous yang sesuai dengan persekitaran yang kering.

Beratus-ratus varieti yang mempunyai tekstur, warna, dan rasa yang berbeza tersedia untuk valorization dan adopsi dalam operasi pemprosesan makanan. Penggunaan sedemikian hendaklah berdasarkan pada ciri-ciri berharga buah; Terutamanya kekayaannya dalam serat makanan dan antioksidan fenolik.

Ia mempunyai ciri-ciri biologi dan perkembangan unik yang memerlukan teknik pembiakan, pertumbuhan, dan pengurusan khas. Beribu-ribu hasil kurma diperolehi dari pelbagai negara dengan variati yang berbeza. Sistem penanda genetik yang berbeza telah digunakan untuk mengkaji hubungan genetik antara kultivar pokok kurma. Pengeluaran buah kurma di seluruh dunia telah berkembang dari 1,809,091 tan pada tahun 1962 kepada 6,924,975 tan pada tahun 2005.

Ia merupakan pokok bersaiz sedang, tinggi 15–25 meter, sering terkumpul dengan beberapa pokok daripada suatu sistem akar tunggal, tetapi juga sering tumbuh secara tunggal. Daunnya panjang 3–5 m, dengan durinya dan mempunyai sekitar 150 daun kecil; dedaun kecilnya sepanjang 30 sm dan selebar 2 sm.
Aktiviti perusahaan tani berkaitan penanaman kurma.
Kurma telah menjadi makanan harian penduduk Timur Tengah selama beribu-ribu tahun. Pohon ini dipercayai berasal dari sekitar Teluk Parsi, dan telah ditanam sejak zaman silam dari zaman Mesopotamia ke zaman Mesir prasejarah—mungkin seawal 4000 SM. Terdapat bukti arkaeologi tentang penanaman
kurma di Arabia timur pada tahun 6000 SM (Alvarez-Mon 2006).






10 Kelebihan Buah Kurma
Faedah kurma termasuk bantuan dari sembelit, gangguan usus, masalah jantung, anemia, disfungsi seks, cirit-birit, kanser abdomen, dan banyak syarat lain. Kurma juga baik untuk menambah berat badan. Mereka ialah kaya dengan beberapa vitamin, mineral , dan serat. Buah yang lazat ini mengandungi minyak, kalsium, sulfur, besi, kalium, fosforus, mangan, tembaga dan magnesium yang mana semua merupakan bermanfaat untuk kesihatan. Beberapa pakar kesihatan telah mengatakan pemakanan setiap hari buah kurma adalah perlu untuk satu diet yang sihat dan seimbang.





























2 comments:

Warisan Petani said...

Anugerah Allah untuk umatnya

Tdy said...

Alhamdulillah. Manfaat seluruh alam.